NewsTransformers movie seriesWWTFU Character profilesStore

RECENSION AV AVSNITT 1-3 - FIRST ENCOUNTER, METAMORPHASIS, BASE

av Peter Tägtström, taggenagger@ntfa.net

Click here to read the review in English

Jag är mycket imponerad av de sekvenser som visas i början när berättaren förklarar vad som hänt i det förgångna mellan Autobots, Decepticons och Mini-cons. Animationen är underbar och storyn spännande och tilltalande. Sedan övergår avsnittet "First Encounter" (som är 1/3 av filmen) till att lägga FULL fokus på seriens tre människor Rad, Carlos och Alexis. Kul att de valt att ta med en tjej så här tidigt i serien vill jag tillägga. Är det bara jag som tycker att de smått återspeglar den trio människor vi möter i Pokémon ( Ash, Brock och Misty)? I vilket fall så gillar jag det sätt de kommer in i handlingen och blir en del av transformers-konflikten, jämfört med det ganska märkliga sätt som Koji blev vän med autobots i RID. Rad, Carlos och Alexis har också en bra anledning till att fortsätta sin bekantskap med autobots (som de erhåller i avsnitt tre "Base" som är den sista tredjedelen av filmen) då de har varsin Mini-Con som endast var och en av dem förstår.

Till en början spottade jag åt det faktum att Mini-Cons skulle agera med avsaknad av riktigt tal men jag upplever att de klarar av det ganska bra ändå med människorna som "tolkar". Men jag är inte bekväm med den enorma fokus som läggs på människorna, i synnerhet de två irriterande mobbarna. Människorna får alldeles för mycket tid i rutan men jag tycker också att det är bra att de "offrar" de första avsnitten åt att man skall bekanta sig med dem för att sedan ,förhoppningsvis, övergå till fokus på transformers. Vi kan ju inte klaga på att vi inte vet något om människorna iallafall :)

Jag tycker att sekvensen i slutet av "First Encounter" mellan Megatron och Optimus är underbar. Riktigt bra animerad och med en tuff och nostalgisk musik spelandes i bakgrunden. Bra action och bra musik genom alla de tre första avsnitten. Dock har jag ganska svårt att fatta tycke för "Base" som började med filmens slutstrid och sedan enbart gick ut på att människorna skulle närmare bekanta sig med Optimus och de andra två...erhrmm.. tre autobots. Nämligen så dyker Laserbeak upp som skall agera länk mellan människorna och autobots för resten av seriens 49 avsnitt. Laserbeak är förvånande liten, han platsar fint i en liten flickas händer. Jag trodde att han...eller den skulle vara i storlek likt sin onde G1-föregångare.

Animationen är ibland helt underbar, ibland rätt bra, ibland fungerande och emellanåt riktigt dålig. Speciellt i "Base" vilket jag faktiskt är besviken på. Det är det enda som jag egentligen har svårt att acceptera, det finns ingen anledning att en sådan tv-serie som Armada skall ha så dålig animation när det började så bra.

Musiken är mycket mycket bra. Den är i bra samklang med vad som händer och den skapar en bra stämning. G1-temat är mycket välkommet. Gissa vilken mp3-låt jag har spelandes i min mp3-spelare hela dagarna? :)

Rösterna ska jag kommentera nu. David Kaye är helt briljant som Megatron som känns ondare än någonsin (det är väl bara Dreamwave's G1 Megatron som är ondare, Dreamwave's Armada Megatron har vi ju ännu inte sett så mycket av). Gary Chalk gör en bra Optimus Prime, jag trodde inte att hans röst skulle passa bra som en Optimus Prime men den gör faktiskt det. Fast jag hade hellre sett att Neil Kaplan gjort den rösten (eller Peter Cullen?) då jag upplevde den som en riktigt bra Optimus Prime. Jag blev förvånad över Starscream's röst som inte alls påminner om Chris Latta's version. Doug Parker hade gjort det utmärkt men det viktiga kring karaktären Starscream är inte hans röst utan hans enorma förmåga att alltid sikta på ledarskap vilket man får bevis på endast nån enstaka gång i premiärfilmen. Rösterna till de andra karaktärerna är också bra.

En annan sak som jag nästan skulle vilja betrakta som en G1-referens ( :) ) är en vriden storleksförvridning. I en av slutscenerna i "Base" kan man skymta Cyclonus med sin Mini-Con Crumplezone (för det är väl Crumplezone?) sittandes på hans axel. Det märkliga är att Crumplezone ska vara så pass stor i "vehicle mode" så att han kan bli en extra cock-pit på Cyclonus's helicopter-mode men här är han i storlek som en fluga jämfört med sin egentliga storlek. Konstig miss..

Jag tycker att amerikanernas enorma kritik är lite överdriven. Visst förstår jag dem men varför förstora det som är dåligt istället för det som är bra? Premiären var svagare än förväntat men absolut inte dålig. Prime och Megatron är stenhårda vilket jag verkligen gillar.

Nu är serien definitivt igång och nu kan avsnittena egentligen bara bli bättre. Serien passar definitivt för nordisk tv (undantaget finland? :) ). Serien har potential. Ni har full frihet att tycka som jag eller inte tycka som jag. Skriv gärna mer kommentarer.

Nu hoppas jag att man i USA lanserar specialtillverkade Mini-Cons i Kellogg's Corn Flakes-paketen :)

Den här sidan skapades av Lars Eriksson, groundsplitter@ntfa.net.
Recensionen lades upp den 8 september 2002.

Disclaimer: This website is not created or run by either Hasbro, Kenner, Takara, Marvel Comics, Dreamwave Productions, Devil's Due Publishing, Titan Books, DK Publishing, IDW Publishing, Atari, Melbourne House, DreamWorks SKG, Paramount Pictures, or any other company whose characters or products are mentioned on the website. It is in no way intended to infringe on the copyrights and trademarks of these companies; it has been created for informational and entertainment purposes only.
Webmaster: Lars Eriksson, groundsplitter@ntfa.net