Mycket hög tid att jag återupptar den här diskussionen. De senaste två veckorna har jag inte haft tid eller orkat - jag har varit fullt upptagen med arbetsuppgifter som var tvungna att bli klara innan semestern, plus att jag har varit sjuk igen.
QUOTE(Gemini Prime @ 18 July 2010, 00:19)

Det här är en bra diskussion, mycket mer givande än tjafs om opinionsundersökningar. Läkartätheten och sjukvårdsplatser har minskat bra länge nu, långt innan privata alternativ blev vanliga och oavsett regering. Att förenkla problemet genom att göra det till en fråga om privatiseringar och rika som roffar åt sig är dumheter.
Det är en i hög grad bidragande orsak till att problemet förvärras ytterligare, så jag tycker inte att det är fel att diskutera privatiseringarna.
Sjukvården började försämras innan privatiseringar började. Jag tycker inte att det är konstigt att dom som har råd köper sig bättre alternativ om dom är missnöjda med det offentliga. Dom sämre bemedlade hade säkert gjort samma om dom hade råd. Med det sagt tycker jag inte det är rätt att göra så. Men jag kan förstå varför.
Man kan förstå varför, men det betyder inte nödvändigtvis att man gillar eller accepterar det. Att de med sämre ekonomi skulle köpt bättre sjukvård
om de hade haft råd är ganska uppenbart. Men det är ju
just det de inte har, och heller aldrig kommer att få! Ska vi då bara lämna dem i sticket genom att ge de rikare ännu större möjligheter att köpa den sjukvård de vill ha? På vilket sätt gagnar det den allmänna sjukvården att man privatiserar sjukhus och apotek? Resultatet blir bara att den allmänna sjukvården fortsätter åderlåtas på både duktiga läkare och andra resurser. Det gör den inte bättre, utan
sämre. Så hur ska sjukvården förbättras? Kommer man investera mer pengar i den, försöka rusta upp den och göra den till ett starkt alternativ till den privata sjukvården? Knappast, aldrig med en högerregering! Om de brydde sig ett skit om allmänsjukvården så skulle de inte hålla på att privatisera den till att börja med. Man råder inte bot på problemet, man sopar det under mattan!
När det gäller personal inom handel så säljer dom bara receptfri medicin. Om en medicin är så komplicerad så du inte kan förstå den genom att läsa på asken så skall den nog inte vara receptfri.
Din lösning skulle alltså vara att göra den receptbelagd. Med konsekvensen att ännu fler personer behöver
uppsöka läkare för att kunna få den medicin de behöver, med resultatet att köerna blir ännu längre. De får själva invänta patienttid för att få recept den medicin som de tidigare kunde köpa direkt, och det tar upp dyrbar tid för läkaren som det hade varit bättre att han/hon lagt på de patienter som behöver vård.
Nej, en vettigare lösning på det problemet vore att man inför en tredje medicingrupp. Vi har de receptbelagda medicinerna förstås, sen bör den receptfria gruppen delas upp dels i receptfria mediciner som kan säljas var som helst, dels i receptfria mediciner som endast får säljas av utbildade apotekare. Då kommer vi bort från åtminstone
en del av problemet med den övermedicinering som ökat efter utförsäljningen.
Och har man fortfarande problem så finns apoteken kvar.
Än så länge, på sina håll. Men en långsiktig konsekvens av att apoteken avmonopoliserats riskerar att bli att apoteken försvinner helt på mindre orter, och ersätts av medicinförsäljning i de lokala livsmedelsbutikerna. Sortimentet blir kanske kvar, men man går miste om kunskaperna.
Personligen så tycker jag att det är förbannat bra att kunna knalla upp till torget och köpa en ask Ipren från min lokala ICA butik (som har öppet till 22:00 varje dag) än att göra som innan och ta bilen och köra till närmsta apotek.
Det har jag inga invändningar mot. Jag har alltid tyckt att huvudvärkspiller/värktabletter borde säljas i vanliga butiker lika självklart som plåster och hudsalvor.
Men livsmedelsbutikerna ska inte hantera all receptfri medicin. Jag kan dra en erfarenhet från ett par år sedan: Jag hade problem med en jobbig rethosta som inte ville ge med sig, och som höll mig vaken om nätterna (ett återkommande problem numera), så jag gick till ett apotek för att kolla om det fanns något receptfritt alternativ som möjligen kunde hjälpa. Jag tänkte börja i den änden
innan jag gick till en dyr läkare och fick recept på någon svindyr medicin. Apotekspersonalen lyssnade på min beskrivning av mina problem, och gav mig ett medel som heter Noskapin, som används "vid tillfällig kortvarig rethosta". Receptfritt, vissa kända biverkningar (liksom med nästan alla läkemedel).
Jag vet inte inte om det var en av biverkningarna som drabbade mig, eller om de missbedömde de symptom jag beskrev (jag misstänker det senare), men jag fick faktiskt stora problem av den här medicinen. Noskapin är tänkt att dämpa hostreflexen genom påverkan på hostcentrum i hjärnan, står det i beskrivningen. Så hostreflexen var dämpad, men någonstans längre ned i lungorna fanns behovet av att hosta fortfarande kvar! Så resultatet blev att bröstkorgen jobbade allt hårdare för att tvinga fram en hostning, men luftvägarna "lyssnade" inte! Det gav mig bröstsmärtor för ett par dagar framåt - bröstkorgen var alldeles utmattad av att försöka tvinga fram de där hostningarna.
Och om till och med utbildade apotekare som ändå ska känna igen symptomen och kunna ordinera rätt typ av receptfri medicin kan ta fel (om det nu var det de gjorde, så det inte var en biverkning - bröstsmärtor
är en möjlig biverkning av läkemedlet), hur i helvete kan man förvänta sig att personalen i en vanlig livsmedelsbutik ska kunna ge råd om rätt medicin?
Att företag vill tjäna pengar är självklart, oavsett om dom är privata eller statliga.
Det finns en viktig skillnad: när det gäller statliga institutioner/företag, så finns det regler som ser till att försäljningen sker ansvarsfullt, och att vinstintresset inte tillåts väga tyngre än kundens behov. Det statliga ägandet är en
garant för att kunden inte ska komma i kläm när ägarna försöker maximera sina vinster.
Det är knappast några nyheter men samma regler gäller för dig som konsument när du erbjuds att köpa medicin som när du köper annat. Du får shoppa runt, informera dig om produkten och framförallt, du får säga nej.
Shoppa runt, ja. Tidigare så stod alla apotek i förbindelse med varandra, så att ett apotek kunde kolla upp vilka andra apotek som hade en viss, slutsåld medicin inne. Nu när apoteken är privatiserade så är de allihop isolerade enheter, och man tvingas
bokstavligen "shoppa runt" för att få tag på det man ska ha. En av många konsekvenser av alliansens avmonopolisering.
Sedan blir jag misstänksam när Alliansfritt Sverige används som källa. Jag skulle bli lika misstänksam om en klart borgerlig källa används.
Jag har inte använt Alliansfritt Sverige som källa för något påstående ovan annat än vittnesmålet om kusinen som nekades köpa medicin för att hon saknar arbete. Alla andra källor ovan är i original - i de flesta fallen olika dagstidningar samt SVT. Visserligen är länkarna
uppsnappade via Alliansfritt, men alla uppgifter bygger på originaltexterna.