Help - Search - Members - Calendar
Full version: Varning för kortbedragare
NTFA Forums > Svenska/Norske/Danske forum > Allmän diskussion
Agent Smith
På eftermiddagen idag blev jag uppringd av en försäljare från ett företag som erbjöd tjänster för att skydda betal- och kreditkort. Deras tjänst går ut på att samtliga betal- och kreditkort registreras hos dem, och om något av dem skulle bli stulet eller hackat, så behöver man bara ringa ett enda nummer för att spärra kortet.
Men för att detta ska vara möjligt måste man givetvis dela ut kortnumret till dem. Risken finns givetvis att de själva är de bedragare som de varnar för, och i såna fall har ni inte en chans att få tillbaka pengarna, eftersom ni har lämnat ut era kortnummer. Svensk Handel har tolv såna här företag på sin varningslista, och det är tydligen inte bara spärrtjänster för kort de erbjuder, utan dessutom spärr för att bli uppringd av försäljare.
Ett av dessa företag - Securia Systems, har haft ett samarbete med såväl Ikanobanken som Ica, men bägge två har avbrutit samarbetet efter att det kommit fram att företagets VD har blivit dömd för ekonomisk brottslighet 2001, och satt i fängelse i ett drygt år.
Två försäljare från ett annat företag som sålde spärrtjänster för telefon häktades i Norrköping förra året, efter att ha svindlat svenska företag på 1.9 miljoner kronor. Bluffverksamheten bedrevs från Thailand.

Så om ni blir uppringda av någon som erbjuder den här typen av tjänster - tacka nej.
Agent Smith
Visserligen startade jag den här tråden för att varna för kortbedragare, men den kan lika gärna ägnas åt att varna för oseriositet överlag (Namnbyte av tråd eventuellt?).
Den 10:e mars blev jag uppringd av Tele2 som håller på med en drive i vårat område och lockar med billigare priser. Jag har kört på Bredbandsbolaget i 2½ år och är helt nöjd med dem, men tyckte ändå att Tele2's erbjudande verkade lockande. Deras tjänster kostar lite mindre än samma tjänster på Bredbandsbolaget, jag skulle få aningen högre hastighet och jag skulle få behålla telefonnummer och de mejladresser vi har från Bredbandsbolaget, så jag gick med på att teckna avtal. Jag påpekade dock att jag var osäker och att jag ville gå igenom allting hemma för att se om jag verkligen skulle tjäna så mycket på avtalsbytet som utlovat. Men nu för tiden så får du ju ingen information hemskickad förrän du tecknat avtal.

Fast forward till idag. Ännu har ingen försändelse från Tele2 med nytt modem och avtalspapper dykt upp. Då jag läst IT-juridik på Högskolan och är väl bekant med ångersfristen på 14 dagar enligt distansköplagen så känner jag att jag knappast kommer att ha den tid jag behöver för att se över att allt är som det ska när försändelsen väl dyker upp. Därför beslöt jag mig för att ringa upp Tele2's kundtjänst och annulera ordern. Det var tur att jag gjorde det.
Det första jag fick veta var att försändelsen inte skickats ut ännu. Personen i kundtjänst försökte dock hävda att ångerfristen inte påbörjats, men så korkad är jag inte att jag går på den saken. De två veckornas ångerfrist vid distansköp gäller från dess att avtalet tecknas, dvs när köpet görs. Man försöker alltså från Tele2's sida att lura kunden på ångerperioden genom att hålla på varorna så pass länge att man inte längre kan ångra sitt köp. Som pricken över i lyckades han försäga sig också på slutet, då han skulle anteckna att jag annulerat ordern och förklarade att jag ju hade några dagar kvar på mig att fundera. Så mycket för att ångerveckorna inte skulle ha påbörjats ännu.

Köper ni något via telefon, tänk då på att ni har 14 dagar från dess att avtalet skrevs/talades in, och dröjer det för lång tid innan ni får avtalspapper och vara, annulera ordern. Kan de inte få ut varan omgående så är de oseriösa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.