Help - Search - Members - Calendar
Full version: Tullen och Posten gör det igen...
NTFA Forums > Svenska/Norske/Danske forum > Allmän diskussion
BigPete
Jag beställde den enligt mig tuffa "Giant f*****g robots are coming!"-tröjan från Michael Bays egen hemsida. Den anlände idag med en extra avgift på totalt 147 SEK. Jo, det visar sig att de skickade tröjan med Air Mail som anlände i Arlanda. Sedan har Posten tagit ut en extra avgift på 63 kronor för att frakta den från Arlanda till Arlöv! Nonsens! Jag har redan betalt frakt för att få den hemskickad direkt till mig ju! Sedan har Tullverket bestämt sig för att en tröja värd $30 ska räknas som en industriprodukt (!!!) och lägger på 25 kronor i tullavgift, och efter det bestämmer de sig för att den är värd mer än 500 SEK och lägger på 59 SEK i mervärdesskatt.... Jag blir vansinnig...
Groundsplitter
QUOTE(BigPete @ 18 July 2007, 18:29) *
Jag beställde den enligt mig tuffa "Giant f*****g robots are coming!"-tröjan från Michael Bays egen hemsida. Den anlände idag med en extra avgift på totalt 147 SEK. Jo, det visar sig att de skickade tröjan med Air Mail som anlände i Arlanda. Sedan har Posten tagit ut en extra avgift på 63 kronor för att frakta den från Arlanda till Arlöv! Nonsens! Jag har redan betalt frakt för att få den hemskickad direkt till mig ju!
Det är inte för frakten, utan för att de handlägger tullens krav på dig. Det tar de 50 kr för, och sen tillkommer 12:50 i moms, vilket avrundas uppåt till närmaste hela enkrona.
Sedan har Tullverket bestämt sig för att en tröja värd $30 ska räknas som en industriprodukt (!!!) och lägger på 25 kronor i tullavgift, och efter det bestämmer de sig för att den är värd mer än 500 SEK och lägger på 59 SEK i mervärdesskatt.... Jag blir vansinnig...
Någonting i den där beräkningen stämmer inte. Tar de ut 59 SEK i moms, så har de räknat på ett värde på c:a 236 kr. Det stämmer ganska bra, om man räknar med en (hög) dollarkurs på 7 SEK/USD. 7x30+25=235. Fast 25 kr i tullavgift på c:a 210 kr var rätt blodigt.

Jag ska ta mig en egen titt på hur tullen och posten räknar när jag får tid över i helgen. Jag tog emot en DVD-box från USA i förmiddags, och åkte på att betala någon femtiolapp mer än jag hade räknat med, vilket får mig att misstänka att någonting tillkommit i deras beräkning. Dyrt blev det i alla fall; jag fick betala mer för att importera den än vad jag hade tagit betalt av kunden, så det blev en förlustaffär.
BigPete
men får de lov att ta ut moms och tullavgift på en "gåva" med värde under 500 kronor? Som det ser ut nu så har jag betalt dubbelt så mycket för tröjan tack vare tullen...

Och var sjutton får de "industriprodukt" ifrån?
Groundsplitter
Det där med "gåva" är ett lite knepigt kapitel. Jag minns en norsk kamrat som fick en fin jacka, en läderjacka tror jag, i julklapp av sin utländska flickvän för många år sedan. Hon hade kryssat för "gåva" på paketet, men den norska tullen valde att inte tro på det, utan tog ut en saftig avgift på den. Han försökte överklaga, men fick veta att eftersom jackan inte var inslagen, så betraktade de den inte som någon julklapp.
Nu har den norska tullen länge varit betydligt mer manisk med såna där saker, och tagit massor med paket som den svenska tullen skulle ha släppt igenom, men kanske har de resonerat på samma sätt här, denna gången?
Vector_Sigma
Nå har ikke jeg veldig innsikt i toll-og avgiftsregler i Sverige,men dette høres virkelig ut som utpressing.
Opplever selv at toll og post avgifter varierer veldig,selv på tilnærmet like forsendelser...kanskje det kommer an på hvem som jobber i tollen den dagen og hvilket humør de er i? Det hender noen ganger på eBay at jeg får avsender til å merke sendingen som ``gift``,og det har virket så å si hver eneste gang for min del ihvertfall..Poenget med å bestille ting fra utlandet faller jo litt bort når du må betale mer i avgifter enn i porto/vareverdi også crazy3.gif
Groundsplitter
QUOTE(Vector_Sigma @ 18 July 2007, 20:02) *
Poenget med å bestille ting fra utlandet faller jo litt bort når du må betale mer i avgifter enn i porto/vareverdi også crazy3.gif
"Mission accomplished", i så fall. Staten har inget intresse i att du handlar utomlands, eftersom de går miste om skattepengar såvida/försåvitt de inte lyckas fånga alla importer och kräver ut moms/mervärdesskatt på dem.
Thunderclash
Jeg kan vel si at Tollvesenet og Posten sjelden utviser "skjønn". Som et eksempel kan jeg vise til de to Titanium-figurene jeg mottok fra England for en tid tilbake. Selger hadde oppgitt en verdi på 20 pund på pakkens tolldeklarasjon. Omregnet i norsk valuta var dette 240 kroner, det vil si 40 kroner over maksimumsgrensen for avgiftsfri import til Norge. Posten hadde derfor hjemmel for å legge på 60 kroner i merverdiavgift på varens verdi og deretter legge til ytterligere 90 kroner i forenklet tollbehandlingsgebyr, slik at pakken totalt ble 150 kroner dyrere. Dette er kanskje småpenger, men jeg synes det er frekt når varens verdi overstiger maksimumsgrensen med kun 40 kroner. Denne grensen er satt for å beskytte norske importører/distributører mot gråimport av varer, noe jeg i utgangspunktet har full forståelse for, men at grensen er satt til maksimalt 200 kroner og har vært uendret siden 1975 synes jeg er direkte smålig.

party2.gif
Knut Ingar
SureShot
I har i det mindste en grænse. Det har vi ikke længere i Danmark efter det jeg har erfaret. Jeg fik en figur for et beløb tilsvarende 140Dkk - den kom jeg til at betale told af mv. således, at den figur i alt kostede mig 240Dkk.
Alpha Prime
QUOTE(BigPete @ 18 July 2007, 18:29) *
Jag beställde den enligt mig tuffa "Giant f*****g robots are coming!"-tröjan från Michael Bays egen hemsida. Den anlände idag med en extra avgift på totalt 147 SEK. Jo, det visar sig att de skickade tröjan med Air Mail som anlände i Arlanda. Sedan har Posten tagit ut en extra avgift på 63 kronor för att frakta den från Arlanda till Arlöv! Nonsens! Jag har redan betalt frakt för att få den hemskickad direkt till mig ju! Sedan har Tullverket bestämt sig för att en tröja värd $30 ska räknas som en industriprodukt (!!!) och lägger på 25 kronor i tullavgift, och efter det bestämmer de sig för att den är värd mer än 500 SEK och lägger på 59 SEK i mervärdesskatt.... Jag blir vansinnig...

Jag förstår hur du känner.
Shompola
Det där med att posten/tullen ibland tar extra betalt och ibland inte verkar stämma har jag erfarenhet av. Nu var det länge sedan men jag kommer ihåg att de ibland tog ut två olika expeditionsavgifter, och ibland bara en av dem. Tror att det någon gång hände att det inte var någon expeditionsavgift alls utan direkt enbart tull och moms avgifterna.. Mycket skumt det där. Men som sagt ganska länge sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer..

Att tullen/posten kan ta ut tull/moms avgift på saker som har deklarerats mindre värda än 500kr verkar vara vanligt förekommande. Hände för mig när jag köpte ett par spel från play.com som skickades separat och varje var väl värd kanske 20 pund och jag fick betala tull/moms för varje.

Jaja, har precis beställt lite RC saker från HK, och det ska bli intressant och se vad tullen gör med dem.
Groundsplitter
QUOTE(Shompola @ 29 July 2007, 18:22) *
Att tullen/posten kan ta ut tull/moms avgift på saker som har deklarerats mindre värda än 500kr verkar vara vanligt förekommande. Hände för mig när jag köpte ett par spel från play.com som skickades separat och varje var väl värd kanske 20 pund och jag fick betala tull/moms för varje.
Jag vet inte var du/ni får gränsen 500 kr från. Handlar man från Play.com så är det i intervallet ungefär £15.00-18.00 som man åker på att betala moms på, d.v.s. från c:a 210 kr upp till 250 kr (från £18 och uppåt brukar det vara momsfritt, eftersom Play.com då skickar ut varorna från Storbritannien i stället för från Jersey).
Numera när man måste betala varorna i euro istället för pund blir förstås gränserna annorlunda; jag har inte lyckats verifiera dem ännu, men min bedömning är att det är intervallet 24-29 euro som ska undvikas.

Till sist en liten korrigering: Man betalar bara moms på varor från Play, inte tullavgifter. Jersey ingår i EU:s tullunion, däremot inte i EU:s momsunion.
BigPete
Gränsen på 500 kronor vi pratar om är att enligt tullen får man lov att föra in saker till ett värde av upp till 500 kronor avgiftsfritt, förutsatt att det är en gåva. Allting till ett värde av mindre än 500 kronor och som är registrerat som gåva ska man alltså få avgiftsfritt enligt tullen själva.

Tullverket
Groundsplitter
QUOTE(BigPete @ 29 July 2007, 19:33) *
Gränsen på 500 kronor vi pratar om är att enligt tullen får man lov att föra in saker till ett värde av upp till 500 kronor avgiftsfritt, förutsatt att det är en gåva. Allting till ett värde av mindre än 500 kronor och som är registrerat som gåva ska man alltså få avgiftsfritt enligt tullen själva.

Tullverket
Okej, vi talar alltså specifikt om gåvor i det fallet. Bäst att vi noterar det, så vi inte blandar ihop gåvor med vanliga varor. Det går alltså inte att jämföra med när vi handlar varor från Play.
BigPete
Det var gåvor jag pratade om redan från början (även om jag nu märkte att jag glömde nämna det i mitt första inlägg i den här tråden. Jag ber om ursäkt för det) ;) Det var därför jag protesterade mot att jag fick betala tullavgifter för min t-shirt eftersom den klart och tydligt var markerad som en gåva, inslagen, och med ett värde på långt under 500 kronor.
Shompola
play.com skickade från jersey. Varje vara kostade cirka 20 pund, d.v.s. mer än 18 pund. Så jag tror inte att det är garanterat att grejerna skickas från UK om de är värda mer än 18 pund. Inte i mit fall i alla fall. Och i fallet om gåvor vara värd under 500kr, så kan tullen bli misstänksam om varan har deklarerats under vad den tullen tror att den ska vara värd och skickar då en info avi om att man ska visa kvitto. Inte helt ovanligt det heller. Visa kvitto på en gåva? Ja.

jaja tillbaks till topicen.. Jag tycker att det är absurt att posten tar ut en avgift och betäcknar varan som industrivara.. Jag tycker att du ska klaga. Det verkar hjälpa. Det har jag gjort ett par gånger och båda gångerna kompenserades jag.
Thunderclash
QUOTE(BigPete @ 29 July 2007, 19:56) *
Det var gåvor jag pratade om redan från början (även om jag nu märkte att jag glömde nämna det i mitt första inlägg i den här tråden. Jag ber om ursäkt för det) ;) Det var därför jag protesterade mot att jag fick betala tullavgifter för min t-shirt eftersom den klart och tydligt var markerad som en gåva, inslagen, och med ett värde på långt under 500 kronor.

Vær oppmerksom på at en ting du har betalt for ikke er en gave. Jeg har handlet mange ting fra utlandet gjennom årene, hovedsaklig Transformers, og selv om dette blir merket som gave (NB! Ikke etter instruks fra meg smile.gif ), ignorerer Posten (eller annen speditør) dette hvis varens oppgitte verdi overstiger NOK 200. Det er mange som forsøker å unndra avgifter til myndighetene ved å få merket varen som gave og momsunndragelse er (egentlig) en alvorlig straffbar forseelse.

party2.gif
Knut Ingar
Groundsplitter
QUOTE(Thunderclash @ 29 July 2007, 22:42) *
QUOTE(BigPete @ 29 July 2007, 19:56) *

Vær oppmerksom på at en ting du har betalt for ikke er en gave.
Helt sant. Frågan blir då på vilket underlag tullen gjort bedömningen att varan inte varit en gåva trots allt. Finns det en faktura med i paketet så faller förstås hela resonemanget med en gång. En annan orsak att misstro påståendet är om försändelsen kommer från ett företag. Även om det förstås händer, så är det lite suspekt att ett företag skulle skicka en värdefull gåva till en privatperson.

Om försändelsen är skickad av en privatperson och saknar faktura blir det förstås mycket svårare för tullen att ifrågasätta uppgiften. Jag vet inte hur de gör då, men kanske de tittar på om det också finns med någon personlig hälsning eller ett brev i paketet. (Ett trick som jag för övrigt själv använt ett par gånger, när jag skickat DVD-boxar till Norge och kommit ihåg att ordna med specialbehandling).
BigPete
Mitt paket hade en privatperson som avsändare, tröjan låg invirad i typ smörgåspapper el. liknande, och innehöll inga fakturor, brev, eller något annat.
BigPete
Attans... Det verkar som om tullen håller ett öga på mig nu.... två paket har anlänt idag, och ett i förra veckan. Totalt får jag punga ut med 600 kronor i avgifter...
Tformer
Varför väljer tullen att hålla öga på vissa personer egentligen? Är det för att de vill ha in pengarna eller?
Morty
QUOTE(Tformer @ 16 August 2007, 12:16) *
Varför väljer tullen att hålla öga på vissa personer egentligen? Är det för att de vill ha in pengarna eller?

Det är för att de är asgamar. Samhällets parasiter som lever enbart på att skinna folk. angry.gif
Groundsplitter
QUOTE(Morty @ 16 August 2007, 12:24) *

Det är för att de är asgamar. Samhällets parasiter som lever enbart på att skinna folk. angry.gif

Ungefär som det här då?
Splitfire
QUOTE(Groundsplitter @ 16 August 2007, 15:03) *

Det där känner jag igen! hmmm.gif Byråkrati i ett nötskal!
palaste
QUOTE(Groundsplitter @ 16 August 2007, 16:03) *

Armborst? Nåt som man borstar armarna med?
Stolpen
QUOTE(palaste @ 17 August 2007, 10:33) *
Armborst? Nåt som man borstar armarna med?

engelsk översättning "crossbow"
palaste
QUOTE(Stolpen @ 17 August 2007, 11:38) *
engelsk översättning "crossbow"

Aha, tack! Nu förstår jag. Varför har ni svenskar så konstiga ord? Jag vet till "glasögon", "skridskor" och "smörgås", men hur kan "crossbow" heta "armborst" på svenska?
Vector_Sigma
Ja,tollerne ser ut til å ha et ondt øye til meg også...det var en periode jeg måtte fortolle absolutt alt jeg mottok fra utlandet,men det begynner å bli bedre nå.
Nemi? hehe,nest beste tegneserien thumbs.gif

Hun liker forresten Transformers hun også:

palaste
Jag orkar inte läsa så mycket norska, speciellt på den där fonten, med jag fattade idéen.
Thunderclash

I Norge har man muligheten til å registrere seg hos Posten slik at de automatisk håndterer import og eventuell fortolling. Jeg får da pakken utlevert med regning på mitt lokale postkontor. Alternativt blir pakken kjørt ut fra Gardermoen direkte hvis det er EMS. Fordelen med registrering er at man slipper å vente på en ankomstmelding og deretter sende inn dokumentasjon i forbindelse med tollbehandlingen. Da er det varens oppgitte verdi på tolldeklarasjonen og eventuell medfølgende faktura som bestemmer tilleggsavgifter som moms og tollbehandlingsgebyr.

party2.gif
Knut Ingar
BigPete
QUOTE(Thunderclash @ 18 August 2007, 07:25) *

I Norge har man muligheten til å registrere seg hos Posten slik at de automatisk håndterer import og eventuell fortolling. Jeg får da pakken utlevert med regning på mitt lokale postkontor. Alternativt blir pakken kjørt ut fra Gardermoen direkte hvis det er EMS. Fordelen med registrering er at man slipper å vente på en ankomstmelding og deretter sende inn dokumentasjon i forbindelse med tollbehandlingen. Da er det varens oppgitte verdi på tolldeklarasjonen og eventuell medfølgende faktura som bestemmer tilleggsavgifter som moms og tollbehandlingsgebyr.

party2.gif
Knut Ingar

Hmmm, det hade kanske varit bättre med ett sådant system här också... Men får du inte betala tullavgifter på ALLA paket du får från utlandet då?
Thunderclash
QUOTE(BigPete @ 18 August 2007, 07:36) *
QUOTE(Thunderclash @ 18 August 2007, 07:25) *

party2.gif
Knut Ingar

Hmmm, det hade kanske varit bättre med ett sådant system här också... Men får du inte betala tullavgifter på ALLA paket du får från utlandet då?

Det avhenger helt og holdent av hvilken verdi avsender spesifiserer på tolldeklarasjonen. Det er avsenders ansvar å oppgi korrekt verdi på pakken.

party2.gif
Knut Ingar
Shompola
Thnderclash, hur är det med expeditionsavgifter?

Här i Sverige är expeditionsavgiferna 100kr!!!! Jag kan inte fatta.

Förövrigt fick jag ett paket hem ett par dagar sedan. Industriprodukt precis som BigPete, leksaker var det.

35USD var den deklararead som. cirka 50USD med frakt. Skickat som gift från företag. Gränsen ligger på 200kr om det är prylar utaför EU.

Jag fick betala 100kr i expeditions avgifgerm 69kr moms och 0kr tull.
Thunderclash
QUOTE(Shompola @ 18 August 2007, 09:29) *

Förövrigt fick jag ett paket hem ett par dagar sedan. Industriprodukt precis som BigPete, leksaker var det.

35USD var den deklararead som. cirka 50USD med frakt. Skickat som gift från företag. Gränsen ligger på 200kr om det är prylar utaför EU.

Forenklet tollbehandlingsgebyr hos Postens Fortollingstjeneste er NOK 90. Vanlig fortollingsgebyr er jeg ikke blitt avkrevd de seneste 2-3 årene, men jeg mener det lå på NOK 150 (også selve fortollingsgebyret var momsbelagt.... crazy2.gif ). Utover fortollingsgebyret betaler vi 25 % moms på selve varen.

party2.gif
Knut Ingar
DkConvoy
QUOTE(SureShot @ 25 July 2007, 12:50) *
I har i det mindste en grænse. Det har vi ikke længere i Danmark efter det jeg har erfaret. Jeg fik en figur for et beløb tilsvarende 140Dkk - den kom jeg til at betale told af mv. således, at den figur i alt kostede mig 240Dkk.

Jeg ved nødagtigt hvad du mender ! black_eye.gif

Et godt eksempel, min bedste ven, han er Slipknot Fan, bestilte omkring 5 slipknot masker, et bæltespænde og en t-shirt, og han kom af med ca. 500 kroner i told ! crazy3.gif

Det højeste jeg har prøvet var vist 250 kroner
predaking
QUOTE(Thunderclash @ 18 August 2007, 13:19) *
QUOTE(Shompola @ 18 August 2007, 09:29) *

Forenklet tollbehandlingsgebyr hos Postens Fortollingstjeneste er NOK 90. Vanlig fortollingsgebyr er jeg ikke blitt avkrevd de seneste 2-3 årene, men jeg mener det lå på NOK 150 (også selve fortollingsgebyret var momsbelagt.... crazy2.gif ). Utover fortollingsgebyret betaler vi 25 % moms på selve varen.

party2.gif
Knut Ingar

det er ett for under 1000kr, og dobbelt så mye for over 1000kr. For verdier over 5000kr må man i tillegg dokumentere kjøpet, og det blir rapportert til skattemyndighetene. Eller skal jeg si big brother?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.