Tänään hyökkäsi (jälleen) kimppuuni mies, joka kimpaantui siitä että yritin tarkistaa hänet sen jälkeen, kun portit hälyttivät. Hän ei kuunnellut vähäisintäkään järkipuhetta, eikä useammasta huomautuksesta huolimatta välittänyt hiukkaakaan edes siitä, että hänen oma tyttärensä alkoi itkeä, kun ei ymmärtänyt, miksi isä riehuu ja tuntematon mies yrittää pidätellä häntä. Hän vain yritti kulkea suoraan lävitseni. Vasta poliisi sai hänet kunnolla rauhoittumaan.
Vain jokunen viikko takaperin päälleni käynyt mies teki rikosilmoituksen minusta, koska olin "ahdistellut häntä". En ollut edes kiinnittänyt henkilöön huomiota ennenkuin sain häneltä iskun vatsaani.
Lisäksi tarkistuksessa löytämäni teräase on luvattu työntää minuun, silmäni on luvattu poistaa kun pääsen töistä(se uhkaus on muuten "voimassa"), ja yleisesti minua henkilönä on uhkailtu niin usein, että jos olisin saanut euron jokaisesta saamastani uhkauksesta, voisin jo ostaa kalliimman luokan figuurin netistä.
Yleensä tällaiset ihmiset ovat suuttuneet minulle siitä, että olen estänyt heitä tekemästä varkautta, ilkivaltaa tai ylipäätään rikosta. Minulle on luvattu "kostaa" useita kertoja. Siis kostaa mitä? Sen että teen a.) työtäni vai b.) oikein?
Missä vaiheessa ihmisen evoluutiossa tapahtui niin paha klikki, että ihmiset, joilla on tarve tehdä pahaa, näkevät sen oikeutenaan, ja näinollen heidän silmissään ihmiset, jotka estävät pahantekoa, ovat halveksuttavia henkilöitä, joita pitää rankaista siitä että he yrittävät tehdä sen, mikä on oikein??
Kehityksen suunta tuntuu olevan se, että näin ajattelevien ihmisten määrä on kasvamassa. Huomattavana lisänä tähän porukkaan kuuluvat hiljakseen totaalisen itsekkyyden tilaan vajonneet yksilöt. "Kaikki on hyvin, kunhan minä saan mitä tahdon. Jos minä en saa mitä tahdon, sitten on aivan sama vaikka kaikki muut kuolisivat." Lapsella tuollainen itsekkyys on normaalia, kun asioiden hahmotus ja käsitykset oikeasta ja väärästä ovat vielä kehittymässä, mutta miten aikuinen jää tuollaiseksi? Pahimmillaan minut on tullut hakemaan n. 50-vuotias nainen, joka kuola poskessa huutaa, että minun on heitettävä ulos henkilö, joka ehti ottaa viimeisen kappaleen jotakin, minkä hän olisi itse halunnut...!