Erika
27 February 2006, 10:11
Jag vet att detta var en tråd som kunde "balla" ur, men jag är så himla glad över att äntligen fått tag på en lägenhet!
Mr.H
27 February 2006, 10:19

Gratulerer!
Samtidig er det jo en positiv sak at NTFA er oppe å går igjen også
palaste
27 February 2006, 11:05
Gratulerer Erika! Vad för en lägenhet är den? Hur stor?
Mr Wakasaki
27 February 2006, 12:10
Hmmm.. En positiv sak för mig är att jag klockan 18:35 igår kväll blev en utav fyra admins på ett forum =D
Mr.H
27 February 2006, 12:11
Hvilket forum da?
BigPete
27 February 2006, 12:19
Jag fick ett telefonsamtal alldeles nyss, och det visar sig att jag ska på anställningsintervju om en vecka!

På ett LSS-boende i Malmö. Det verkar som om jag kanske får nytta av min undersköterske-utbildning till slut

Hoppas jag får jobbet, för jag är GANSKA trött på att vara arbetslös nu...
Groundsplitter
27 February 2006, 12:38
QUOTE(bigpete @ 27 feb. 2006, 12:19)
Jag fick ett telefonsamtal alldeles nyss, och det visar sig att jag ska på anställningsintervju om en vecka!

På ett LSS-boende i Malmö. Det verkar som om jag kanske får nytta av min undersköterske-utbildning till slut

Hoppas jag får jobbet, för jag är GANSKA trött på att vara arbetslös nu...
Vi får hålla tummarna.
Tformer
27 February 2006, 15:31
Jag vann min andra auction på tradera i lördags
22:06 för att vara exact. Jag satt fem timmar i sträck framför datorn för att försäkra mig om att ingen bjöd över !
Kalimac
27 February 2006, 15:36
Jag blev uttagen till Landslaget i blåsmusik (som jag skrev om innan ny-uppstarten av NTFA), och dessutom har jag köpt ett hemmabiosystem som låter otroligt bra.
Erika
27 February 2006, 15:50
QUOTE(palaste @ 27 feb. 2006, 11:05)
Gratulerer Erika! Vad för en lägenhet är den? Hur stor?
Det är ingen stor lägenhet, det är ett rum med koksvrå och badrum. Lägenheten är rätt mysig så där kommer jag att trivas.
Morty
27 February 2006, 16:39
Tina och jag har iallafall fått erbjudande att titta på en lägenhet. Det står mellan oss och fyra andra just nu. Själva lyan är det inget fel på; tre rum och kök på totalt ca 90 kvadrat. Läget däremot... kunde ha varit bättre. Saken är den att vi är i nästan akut behov av ett större (gemensamt) ställe. Och med dessa jäkla kösystem krävs det ju för fanken att man står i kö i minst tre år innan man har en chans på de finare kvarteren. Så lång tid kan vi inte vänta. Jag resonerade därmed så här: Vi slår till på det här stället och samtidigt kan man ju fortsätta stå i kö för ett bättre erbjudande. Även om det kanske tar 3-4 år innan vi får ett sådant.
Mr Wakasaki
27 February 2006, 17:12
QUOTE(Mr.H @ 27 feb. 2006, 12:11)
Hvilket forum da?
Ja... Forum och forum. Det är både ett forum och innehåller ett galleri med bilder från serien Ginga Densetsu Weed som är uppföljaren till klassikern Silver Fang.
Här är forumet/galleriet ^^
Soundblaster
27 February 2006, 17:16
Mr.H
27 February 2006, 19:00
QUOTE(Tformer @ 27 feb. 2006, 15:31)
22:06 för att vara exact. Jag satt fem timmar i sträck framför datorn för att försäkra mig om att ingen bjöd över !
Hva vant dù for noe da?
Soundblaster
27 February 2006, 19:47
QUOTE(Mr.H @ 27 feb. 2006, 19:00)
QUOTE(Tformer @ 27 feb. 2006, 15:31)
Hva vant dù for noe da?
G1 Blaster.
cheeta
27 February 2006, 21:08
NTFA är tillbaka!

Det tycker jag är positivt.
Tina och jag har iallafall fått erbjudande att titta på en lägenhet. Det står mellan oss och fyra andra just nu. Själva lyan är det inget fel på; tre rum och kök på totalt ca 90 kvadrat. Läget däremot... kunde ha varit bättre. Saken är den att vi är i nästan akut behov av ett större (gemensamt) ställe. Och med dessa jäkla kösystem krävs det ju för fanken att man står i kö i minst tre år innan man har en chans på de finare kvarteren. Så lång tid kan vi inte vänta. Jag resonerade därmed så här: Vi slår till på det här stället och samtidigt kan man ju fortsätta stå i kö för ett bättre erbjudande. Även om det kanske tar 3-4 år innan vi får ett sådant.
Synd bara att inte du, (Janne) Morty hade kunnat följa med och tittat på lägenheten. Stor och rymlig lägenhet var det. Fin också. Vi hade verkligen tur (mamma följde med mig som smakråd) som fick titta på den. Först var det tänkt att jag och syrran skulle titta på den imorgon, men så var vi så nyfikna att vi bara var tvungna att åka dit för att se hur området såg ut. Men så stötte vi på han som bodde där. När vi upptäckte det, gick han och frågade sin fru om vi kunde titta på den ikväll istället för imorgon kväll, vilket vi kunde. Paret och deras dotter ska flytta till ett hus och vill flytta så fort som möjligt, vilket är väldigt bra eftersom även vi vill flytta så fort som möjligt.
Agent Smith
4 March 2006, 20:57
Var precis ute på HTF:s hemsida och såg att jag blivit beviljad en ny 300 dagars period på A:kassan via ett särskilt studerande villkor. Förutom Aktivitetsstöd för 4 veckors kurs via AF under januari och februari så har jag inte fått några pengar sedan december, och har av naturliga skäl oroat mig för hur det ska se ut i slutet av den här månaden. Nu kan jag vara lugn en tid framåt.
Gratulerer! Godt å høre, aldri noe morsomt å tenke på økonomi!
Soundblaster
4 March 2006, 22:30
Jag tycker okså att sidan är tillbaka är bra.
Soundblaster
4 March 2006, 23:24
Jag vann nyss en aktion på tradera det är ju positivt.
Kom precis hem från Spanien och såg att forumet var uppe igen! Synd att det raderats mycket, men det kan inte hjälpas!
Groundsplitter
5 March 2006, 06:05
QUOTE(Wave @ 05 mars 2006, 02:21)
Kom precis hem från Spanien och såg att forumet var uppe igen! Synd att det raderats mycket, men det kan inte hjälpas!
Välkommen tillbaka, Björn! Jag började bli rädd för att vi hade förlorat dig eftersom du inte synts till på hela den här veckan.
BigPete
6 March 2006, 10:30
Jag var på min anställningsintervju imorse, och det känns faktiskt positivt

Jag hade rätt utbildning, bra erfarenheter och jättebra betyg och pålitliga referenser tydligen

Lönen var ju lite sämre däremot... 2500 kr mindre än mitt förra jobb, men men... huvudsaken är att jag får någon form av inkomst i alla fall. Får besked i slutet av nästa vecka. Håll tummarna för mig!
Skal krysse fingrene for deg Peter! Fortell oss hvordan det går da!
BigPete
10 March 2006, 09:47
Ok, jag fick ett telefonsamtal igår från stället där jag var på anställningsintervju i måndags. Det var både negativt och positivt. Jag fick inte jobbet jag hade sökt. De valde en annan kille med mycket mer erfarenhet. Men, de tyckte att jag det var synd att inte anställa någon som hade rätt utbildning och referenser och så vidare, så de har kanske ett vikariat till mig istället, med möjlighet till en tillsvidare-tjänst lite längre fram. Jag får besked idag *nervös*
Mr.H
10 March 2006, 10:31
Nice! Du får nok den! Bare vent å se
Krysser fingrene for deg!
Groundsplitter
10 March 2006, 10:42
QUOTE(bigpete @ 10 mars 2006, 09:47)
Men, de tyckte att jag det var synd att inte anställa någon som hade rätt utbildning och referenser och så vidare, så de har kanske ett vikariat till mig istället, med möjlighet till en tillsvidare-tjänst lite längre fram. Jag får besked idag *nervös*
Hoppas det går bra. Det viktiga är ju inte att hitta "rätt" jobb; det viktiga är att få in en fot någonstans, dels för meritförteckningens skull, dels som ett avstamp för ytterligare anställningar.
BigPete
10 March 2006, 10:44
Jag bryr mig inte om vilket jobb jag får i nuläget, bara jag får någon form av inkomst. Och du har helt rätt Lars. Det är viktigt att få in en fot, hur litet det än kan verkas betyda. Man vet aldrig vad det kan utveckas till
Morty
12 March 2006, 08:58
Vi har fått lägenheten! Kontraktet är påskrivet och vi kan flytta in 1 maj, lagom till min muck (<- ännu en positiv sak).
Skiss:
Mr.H
12 March 2006, 10:58
Looks real Nice, is there 2 toiletts?
And were are you going to have youre Transformers?
Morty
12 March 2006, 12:31
Jepp, två toaletter varav ett med bad. Mina TF är ju utställningsobjekt så vardagsrummet är en given plats. Leker med tanken att köpa ett vitrinskåp (helt i glas) med surround-belysning. Gäller bara att övertyga Tina att det är en
nödvändig utgift.
Mr.H
12 March 2006, 14:04
Dam ikke dårlig, har selv også lyst på 2 toaletter, kjipt å sitte å vente på at den andre skal bli ferdig
Groundsplitter
12 March 2006, 15:17
Det här är kanske inte så värst märkvärdigt med tanke på att jag ändå tappade intresset för att blogga, men tack vare cachade sidor i olika sökmotorer har jag har lyckats återfinna alla de blogginlägg jag gjorde (fram till 6 januari, men jag tror jag redan hade slutat då).
Ganska anmärkningsvärt tycker jag.

Synd bara att det inte går att återfinna/återskapa posterna från det gamla forumet lika lätt.
Shompola
12 March 2006, 16:29
Lars, jag undrar om gamla NTFA-yahoomail är sparad någonstans? Vore intressant att läsa gamla mail.
Groundsplitter
12 March 2006, 17:03
QUOTE(Shompola @ 12 mars 2006, 16:29)
Lars, jag undrar om gamla NTFA-yahoomail är sparad någonstans? Vore intressant att läsa gamla mail.
Ja, de finns fortfarande tillgängliga på
http://groups.yahoo.com/group/ntfa/. Du måste ha ett Yahoo-ID för att kunna läsa dem, och det är möjligt att du/vi måste krångla med diverse verifieringsmail för att du kunna bli medlem - jag kommer inte ihåg om jag lämnade ntfa-gruppen öppen för vem som helst, eller om jag måste godkänna medlemskap.
Shompola
12 March 2006, 17:42
Fungerar inte mitt gamal medlemskap? Blev lite förvirrad.
edit/ jag kom åt dem! Tack!
palaste
12 March 2006, 20:03
Jösses vad för en stor lägenhet. Har ni köpt eller hyrt den? Vad kostar den? Var ligger den? Och vad är en muck för någonting?
cheeta
12 March 2006, 20:14
QUOTE(palaste @ 12 mars 2006, 20:03)
Jösses vad för en stor lägenhet. Har ni köpt eller hyrt den? Vad kostar den? Var ligger den? Och vad är en muck för någonting?
Vi ska hyra den. 89,4 kvadratmeter, 5117kr/månad. Den ligger i Halmstad.
När soldater är färdiga med sin militärutbildning säger man att de "muckar".
Muck = Utryckning från militärtjänst, hemförlovning
palaste
12 March 2006, 20:19
QUOTE(cheeta @ 12 Maalis 2006, 20:14)
Ni betalar bara mycket lite större ränta än jag för en lägenhet över tre gånger min. Är den nära centrala staden?
Då det gäller militärtjänst då har jag redan "muckat", dvs. jag behöver inte göra någon militärtjänst längre.
Groundsplitter
12 March 2006, 20:22
QUOTE(palaste @ 12 mars 2006, 20:19)
Ni betalar bara mycket lite större ränta än jag för en lägenhet över tre gånger min. Är den nära centrala staden?
Inte ränta, hyra.
"Ränta" är vad du betalar på en skuld, eller vad banken betalar dig för innestående pengar, d.v.s. "interest" på engelska.
BigPete
12 March 2006, 20:23
QUOTE(cheeta @ 12 mars 2006, 20:14)
Herre jösses, det var inte så farligt.
Jag betalar 4500 för min tvåa på 63 kvadratmeter...
cheeta
12 March 2006, 20:51
QUOTE(palaste @ 12 mars 2006, 20:19)
QUOTE(cheeta @ 12 Maalis 2006, 20:14)
Då det gäller militärtjänst då har jag redan "muckat", dvs. jag behöver inte göra någon militärtjänst längre.
Den ligger i utkanten av staden. Lägenheterna i centrum är väldigt populära och man får stå i kö i flera år för att ens få ett erbjudande. Men så är det väl i alla städer kan jag tänka mig.
Jag vågar inte ens tänka på hur långa köer de har i större städer.
Agent Smith
12 March 2006, 21:08
Den ligger i utkanten av staden. Lägenheterna i centrum är väldigt populära och man får stå i kö i flera år för att ens få ett erbjudande. Men så är det väl i alla städer kan jag tänka mig.
Jag vågar inte ens tänka på hur långa köer de har i större städer.
Köerna till lägenheterna i centrala Stockholm ligger på nära 10 år, och en granne som bott i Göteborg säger att det är åtskilliga års väntetid till lägenheterna där också.
Själv har jag haft tur och fått bägge mina lägenheter på nolltid. Min första lägenhet i Karlskrona var "lägenhet direkt" och min nuvarande lägenhet utanför Växjö fick jag trots att jag hade väldigt låga kö-poäng. Men det är nog läget som avgör mycket. Det är nog inte alla som finner det så attraktivt att få en lägenhet i en liten håla som ligger 1½ mil utanför tätorten med dåliga bussförbindelser.
palaste
12 March 2006, 21:12
Har ni sökt på stadens lägenheter eller på den privata marknaden? Jag tröttnade mig för länge sen på köar på stadens lägenhet och sökte enbart på den privata. Jag ställde en annons, och fick nästan trettio svar inom ett par dagar. Några var ganska konstiga - jag sade att jag letade efter en lägenhet i södra Helsingfors, och jag fick ett erbjudande om en lägenhet i Gamlas (nära gränsen norr mot Vanda), men de flesta var lovande. Jag bestämde mig på en av de sista, min nuvarande lägenhet i Sandviken, nära havet.
Nackdelen är förstås att hyran (tack, Lars) är dyrare än på stadens lägenheter.
cheeta
12 March 2006, 21:12
QUOTE(Agent Smith @ 12 mars 2006, 21:08)
Köerna till lägenheterna i centrala Stockholm ligger på nära 10 år
Jag har hört någonting om att det inte bara är andrahandskontrakt i Stockholm, utan även tredje- och fjärdehandskontrakt.
Vet du mer om det?
Agent Smith
12 March 2006, 21:25
Jag har hört någonting om att det inte bara är andrahandskontrakt i Stockholm, utan även tredje- och fjärdehandskontrakt.
Vet du mer om det?
Nej. Eftersom jag inte längre är bosatt i Stockholm har jag inte tillgång till den informationen, men det skulle inte förvåna mig om det gäller även andra- tredje- och fjärdehandskontrakt.
Taggenagger
12 March 2006, 22:40
Fjärdehandskontrakt? Finns det folk som skriver under sånt?
Agent Smith
12 March 2006, 22:46
Fjärdehandskontrakt? Finns det folk som skriver under sånt?
Min kompis har en arbetskamrat som bott på åtskilliga lösa kontrakt i Stockholm i flera år. Har man ett akut behov av lägenhet så tar man nog vilket kontrakt man än får, även om man kanske bara får bo där i några månader som mest.
BigPete
13 March 2006, 10:26
Jag fick ett jobb idag!

Det var på samma ställe som jag var på anställningsintervju om förra måndagen, men en annan tjänst. Och jag behövde inte nöja med med 2000 mindre i lön jämfört med mitt gamla jobb heller. De tyckte att den skillnaden var lite väl maffig, så nu får jag nöja mig med "bara" 800 mindre istället. De ville att jag skulle börja redan imorgon, men eftersom jag är sjuk så börjar jag om en vecka istället, med sovmorgon dessutom

Helt plötsligt känns den här dagen MYCKET bättre
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.