NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

Reply to this topicStart new topic
> Moderna tecknade serier
Taxos
post 7 March 2012, 19:56
Post #1 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Group: Members

Vi har nog alla här vart med om hur folk säger att allt nytt tecknat suger eller att det var bättre förr. Jag har dock blivit övertygad om att nostalgi är oftast falska minnen och stör mig nu på hur vissa är fast i det förflutna. Till skillnad från vad dom säger så har vi i 2000-talet faktiskt haft en del riktigt bra tecknade serier, både återupplevande av klassiker och originella idéer.

I 2002 hade vi en ny He-Man som fullständigt krossar originalet och hade en riktigt grym svensk dubbning, sen hade vi en ny Teenage Mutant Ninja Turtles i 2003 som var både mer trogen till den originella svartvita serietidningen och var ett rejält nöje och se (Filmen Turtles Forever måste alla i världen se!). Nu har vi en ny Thundercats som jag som aldrig sett originalet gillar väldigt mycket. Transformers Prime, utan att nämna några spoilers börjar ta form till att bli kanske den bästa Transformers-serien hittills.

Andra serier.
Ben 10 var ett bra exempel på kreativt tänkande och skrivande med roliga repliker och väluttänkt struktur. Dessvärre var uppföljaren Ben 10 Alien Force full av kontinuitetsproblem som jag märkte på direkten, jag fick sen veta att hela serien är full problem så jag bestämde att inte bry mig. Sym-Bionic Titan har jag redan berättat om Här. The Spectacular Spider-Man var en bra serie som tydligen var från skaparen till Disney’s Gargoyles (Jag medger dock att jag gillar 90-tals serien mer). Två Disney serier jag minns jag gillade var Kim Possible och American Dragon. En av mina nya favoriter är The Avengers: Earth’s Mightiest Heroes, en serie där det är karaktärerna som gör den bra, precis vad jag gillar.

Detta behöver inte bli som Mecha Anime tråden där vi berättar om vilka vi har sett på senare tid och låta det hålla på i nästan tre år, utan ta bara och säg några tecknade serier ni rekommenderar, så länge dom är gjorda efter år 2000 i ett försök att motbevisa nostalgi.

--------------------
Go to the top of the page

+Quote Post
Tformer
post 7 March 2012, 21:47
Post #2 | Print
Trivia Fanatic

Dennis
Dalarna, Sweden

Håller fullständigt med om Turtles och He-Man. Motu 200X (som jag har för mig att den kallas. DKConvoy kan säkert rätta mig om jag har fel. wink2.gif ) var bra överlägsen originalet.

En serie som är klart värd att nämnas är Megas XLR från 2004. Tänker inte gå in på för många detaljer, men den är klart sevärd. Bonuspoäng för diverse sci-fi referenser, samt en del som TF fans bör känna igen. Två avsnitt med Peter Cullen och Frank Welker också.

Och introt ska inte förbli bortglömt. Best lyrics ever anyone? wink2.gif

Direct link

--------------------

+Quote Post
Lucar-tron
post 8 March 2012, 09:49
Post #3 | Print
Pokéformer

Alexander Mars
Halmstad, Halland, Sweden

He-Man MOTU 200X var otroligt bra, synd att ingen tredje säsong kom. Den nya Thundercats är urgrymt, detsamma gäller för Avengers: Earth's Mightiest Heroes, vars andra säsong börjar det första April.

Batman the Brave and the Bold tycker jag är en riktig bra serie på grund utav att det med mening är silverålders fånig och att karaktärerna sammtidigt är bra.

Men vi får inte glömma bort Avatar: The Last Airbender. En riktig klassiker med en bra handling, minnesvärda karaktärer och snygg animation.

+Quote Post
Erika
post 8 March 2012, 15:27
Post #4 | Print

Erika Jansson
Trollhättan, Sweden

Jag kan rekommendera Chris Colorado och Argai. Välgjorda tv-serier båda två. Lou! är rätt mysig också, både som tv-serie och serie. smile.gif

Jag gillade också He-Man-serien från 2002 och Turtles-serien från 2003 var bra ibörjan, men jag tröttnade senare.
"Ben 10" lyckades jag aldrig fastna för. Vet inte varför, det är ingen dålig tv-serie, men jag fann den ganska tråkig.

--------------------
Hundar har ägare
katter har tjänstefolk

+Quote Post
Stolpen
post 10 March 2012, 00:41
Post #5 | Print

Kristofer Holmqvist
Osby

Group: Sponsors

Jag känner mig dock kluven till om mycket här ska klassas som "nytt tecknat", visst det är nyproducerade serier men de bygger ju på gamla serier och fortsätter på deras framgångar. Men när de nu för tiden knäcker helt nya idéer till tecknade serier så brukar de däremot vara lite sådär.. Inte för att jag brukar börja kolla nya serier direkt så är det ju ändå det intrycket man får.

Måste bara säga att jag är väldigt besviken över att Spectacular Spider-Man blev nerlagd, tyckte faktiskt att den var bättre än 90-tals serien som kändes lite väl urflippad emellanåt då de verkligen försökte trycka ihop alla historier som fanns i högt tempo medans Spectacular tog sig lite mer tid. Men den har jag ersatt med Iron Man: Armored Adventures som jag tycker är väldigt bra. smile.gif

+Quote Post
Morty
post 27 March 2013, 18:30
Post #6 | Print
Stolt familjefar

K. Jan Mierzejewski
Halmstad, Sweden

QUOTE(Taxos @ 7 March 2012, 19:56) *
ta bara och säg några tecknade serier ni rekommenderar, så länge dom är gjorda efter år 2000

Jag gjorde faktiskt en topplista 2010 på mina favoriter bland tecknade (västerländska) serier från 2000-talet, ej rangordnad tydligen utan i kronologisk ordning ser jag nu, och ja "favoriter" fram till dess iaf, nu hade listan säkert sett lite annorlunda ut så mkt nytt tecknat jag har suttit och tittat på med våra småttingar (Phineas & Ferb bl a). Hursomhelst, copy-pastar titlarna från min 2010-lista här och kanske nämntvärt att då tänkte jag att Kanada visst börjat utmärka sig mer och mer som produktionsland. Jag tror i vilket fall inte att de gjorde så mycket tecknat innan 2000-talet men sedan så började det komma mer och mer tecknade serier från just Kanada.

1. He-Man and the Masters of the Universe (USA, 2002-2004)
2. Kim Possible (USA, 2002-2007)
3. Teen Titans (USA, 2003-2006)
4. Teenage Mutant Ninja Turtles (USA, Jap, Kor, 2003-2009)
5. The Batman (USA, 2004-2008)
6. 6teen (Kanada, 2004-2010)
7. Ben 10 (USA, Kanada 2005-2008)
8. Class of the Titans (Kanada, 2005-2008)
9. Time Jam: Valerian & Laureline (Fra, Jap 2007-2008) *
10. Storm Hawks (Kanada, 2007-2009)

* Notis: Om jag inte minns helt galet nu så har den franska serietidningen faktiskt publicerats i Sverige. Nu minns jag inte riktigt om det var i svenska Fantomen eller något sådant men ja, i alla fall.

--------------------
"It has mass, it has substance... It can be destroyed!"

+Quote Post
Ravage
post 11 June 2013, 05:16
Post #7 | Print
Le Saboteur

111001
Norway

Group: Sponsors

Jeg må tilføye at Aquablue, Largo Winch og Thorgal hadde sterke utgivelser på 2000-tallet, selv om de naturligvis ble unnfanget på åttitallet. Å vent, dere snakker om tegnefilmer! He Man 200x var en klart sterkere kandidat enn den orginale utgaven, det samme kan man helt trygt si om Thundercats serien. Skulle jeg påpeke en tegnefilm som virkelig fanget barns oppmerksomhet må jeg si at family guy og american dad må komme høyt, om vi diskuterer cartoons.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 19 Apr 2014 - 01:01