NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

Reply to this topicStart new topic
> Transformers Generation 2, "This is NOT your father's Autobot"
Morty
post 22 August 2010, 11:37
Post #1 | Print
Stolt familjefar

K. Jan Mierzejewski
Halmstad, Sweden

Group: Members

Jag blev riktigt, riktigt nostalgisk nu på förmiddagen. Vår äldsta, Alicia, knallade in i sovrummet och fick syn på en låda full med diverse Transformers. Vi flyttade ju för lite drygt en månad sedan och fortfarande har allt inte inte kommit på plats, däribland just alla lådor fyllda med leksaker. Ja, hur som helst frågar hon då mig om hon får "låna" min blåa G2 Grimlock att leka med. Jag funderar en liten stund, innehåller den där smådelar eller är den inte aningen för avancerad för en 3-4åring (hon fyller år om drygt en vecka) att pilla med? "Ja..." säger jag. "Men då får du sitta och leka vid köksbordet där mamma eller pappa kan se dig."

Sedan när jag ser och hör hur tösen leker tänker jag att jag bara måste plåta det här. Det är bara för gulligt. Hon leker ju verkligen! blush2.gif

Det här fick mig att fundera lite, dels kring det här att inte bara våra prylar men även våra intressen och värderingar går i arv, och att detta är något som man ska vara medveten om. Hur tänker ni kring det det här? Ni som har barn, eller om ni hade haft barn, är det något önskvärt att barnen tar efter gamla vanor och intressen eller ser ni helst att man på något vis försöker uppfostra dem "neutralt"? Det sistnämnda må låta ganska korkat men å andra sidan kan jag se en poäng med det också, t ex vad gäller föräldrar som inte vill att deras barn ska fastna i inrotade könsroller och därmed kanske inte bara köper Barbie, My Little Pony och rosa städmateriel typ leksaksmoppar, dammsugare osv till flickorna (såg en rättså intressant dokumentär om just detta på SVT för ett tag sedan). Nu går ju detta i och för sig lite hand i hand just vad gäller mig som pappa men ja, ni fattar galoppen.

Sedan kom jag att tänka på G2 när det var nytt. Exakt VAD menade man med "This is NOT your father's Autobot"? För i vårt fall så... Jo. Den mekaniska T-Rexen som Alicia lekte med nu på förmiddagen ÄR ju hennes pappas Autobot. happy.gif

This post has been edited by Morty: 22 August 2010, 11:39

--------------------
"It has mass, it has substance... It can be destroyed!"

Go to the top of the page

+Quote Post
Fighbird
post 26 August 2010, 10:25
Post #2 | Print
Tonight we're gonna party like it's 1988!

Martin Lund
Aalborg, Denmark

Group: Administrators

Jeg synes det er et fantastisk billede af din datter der faktisk leger med G2 Grimmy og har det sjovt - det er dejligt at se! Det beviser jo bare, at de her plastikfigurer faktisk er godt legetøj, og at det inspirerer til leg, uanset alder (og køn, hvilket jeg også giver dig ret i er underordnet i disse tider).

Og ja, jeg har da også tænkt lidt over hvad der skal ske med samlingen når "næste generation" kommer til. Jeg har selv set en del forældre som har overladt deres gamle G1 figurer til næste generation, og så selv blevet så opslugt af det at de selv har genopdaget universet - og nu også kan dele det med ungerne. Jeg ved dog ikke om de fleste af mine figurer bliver "nix pille", men der skal helt sikkert bringes Transformers på banen hvis det engang bliver aktuelt. smile.gif

--------------------
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 19 May 2013 - 05:58