NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

Reply to this topicStart new topic
> Behöver hjälp med en fiskfråga!
Morty
post 5 December 2009, 18:02
Post #1 | Print
Stolt familjefar

K. Jan Mierzejewski
Halmstad, Sweden

Group: Members

Det här är kanske lite dumt men jag skulle behöva hjälp med en fiskfråga. Exakt vad är det här för slags fisk egentligen? Enligt engelska wikipedia är det en "Largemouth bass", ja men vad heter den på svenska? Det finns ingen motsvarande svensk sida på wikipedia nämligen så jag är lite vilse i tankegångarna här (har kommit att förlita mig på wiki lite väl mkt kanske). Är det abborre eller?

Nu känner jag mig lite dum faktiskt men det här med olika fisk, fågel eller växtarter har aldrig varit min starka sida... Som lärare förväntas man dock, av någon dum och mystisk anledning, alltid kunna namnet på olika blad, blommor, fåglar, fiskar osv. Oavsett om man läser naturorienterade ämnen eller inte alltså. sly.gif

Här är en fin bild på firren förresten:

This post has been edited by Morty: 5 December 2009, 18:03

--------------------
"It has mass, it has substance... It can be destroyed!"

Go to the top of the page

+Quote Post
BigPete
post 5 December 2009, 18:28
Post #2 | Print
Chuck Norris-approved!

Arlöv, Sweden

Group: Administrators

"Bass" är mycket riktigt aborre på svenska, men Largemouth Bass är ingen riktig aborre. Det är en öringaborre, som är en nära släkting till den riktiga aborren. Finns naturligt i Nordamerika och är inplanterad i Europa (bland annat i Sverige).

--------------------

+Quote Post
Groundsplitter
post 5 December 2009, 22:31
Post #3 | Print
Admin

Lars Eriksson
Knivsta, Sweden

Group: Root admin

Nu har BigPete redan gett ett svar, men jag tänkte ge ett tips på översättning/identifikation av djur och växter när Wikipedia inte räcker till (ibland kan man inte vara säker ens när det finns en sida på det andra språket - just flora och fauna är ett område där sammanlänkningarna emellanåt blir fel):

Ta gärna reda på det latinska namnet på arten. Det brukar stå på Wikipediasidan, och är i det här fallet "Micropterus salmoides". Sen går du till exempel in på Google och gör en exaktsökning på just den frasen, och begränsar sökresultatet till det språk som du vill ha översättningen till. Chansen är ganska god att man hittar en eller ett par sidor som berättar om den eftersökta arten på rätt språk, och då hittar du ofta namnet du söker i direkt anslutning -- om det nu finns ett översatt namn överhuvudtaget, vilket inte alls är så säkert. Djur- och växtriket är ju så stora att det inte går och inte är meningsfullt att sätta lokala namn på precis allting.

--------------------
E-mail address: groundsplitter@ntfa.net

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 20 Jun 2013 - 05:58