NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

5 pages V  « < 2 3 4 5 >  
Reply to this topicStart new topic
> Mecha anime, Något jag tycker vi borde ta upp igen
Kalimac
post 2 February 2011, 23:59
Post #46 | Print
The east is burning red!

Anton
Sweden

Group: Members

Såg samma film för någon vecka sen. Bitvis var den okej, men på det hela taget får jag säga att jag tyckte den var fullkomligt värdelös. I princip ingen fortsatt karaktärsutveckling skedde, utan det var snarare så att när etablerade karaktärer dog/offrade sig så satt jag och undrade om jag skulle bry mig. För det gjorde jag inte.
Majoriteten av filmen var i princip BEAM SPAM IN SPACE och 3d-animerade effekter över hela skärmen som gjorde det svårare att tolka vad som hände än i början av Star Wars Ep III. Fienden, i form av aliens var i mina ögon ett dåligt val, eftersom jag föredrar karaktärer med brister, eller iallafall kommunikationsmöjligheter samt någon form av vettigt motiv.

Och sen, slutet. De sista tio minuterna av filmen förstod jag inte mycket av. Efteråt läste jag mig till vad som egentligen hände, men då återstår ju frågan VARFÖR det hände, eftersom det var fullständigt löjligt.

Jag har inte mycket emot serien, som var helt okej och stundtals väldigt bra, men Awakening skulle jag inte rekommendera till någon.

--------------------
"Into the fires of battle, unto the anvil of war!"
Go to the top of the page

+Quote Post
Lucar-tron
post 16 May 2011, 08:53
Post #47 | Print
Pokéformer

Alexander Mars
Halmstad, Halland, Sweden

Kan berätta om tre serier som jag såg dem senaste månaderna.

Dancouga - Super Beast God
Bra serie, men jag blev irriterad när det slutade med en cliffhanger (jag avskyr cliffhanger-slut). Det var tills jag fick reda på att det avslutades med en film. Vilket jag inte har hittat.

Shin Mazinger Shougeki! Z Ken
Som Taxos sa, seg start, men blir sedan riktigt fräck. Hoppas på att en uppföljare kommer.

Z Gundam
Bättre än första serien och en av dem som inte bara definierar Gundam seriena, men även "Kill Them All Tomino" (det med att många huvudkaraktärer dör).
Därför så grät jag 'manliga' tårar över dem två sista avsnitten. cry3.gif

Så... då får jag se vilken Gundam jag ska kolla på sedan. Om det är så att jag ska se på ZZ eller G Gundam härnäst.

--------------------
Transformers: Soul Masters. http://www.ntfa.net/forums/index.php?showtopic=3804

Most wanted just now!
All the in show characters from Beast Wars (Maximal 5/10), in show characters from Beast Wars II (3 Maximals and 1 Predacon) and the Shadow Commander for NP.
Non TF: All the Go-Onger engines. DaiGoYou and the Origamis from Samurai Sentai Shinkenger.

+Quote Post
Taxos
post 16 May 2011, 12:16
Post #48 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

QUOTE(Lucar-tron @ 16 May 2011, 09:53) *
Bra serie, men jag blev irriterad när det slutade med en cliffhanger (jag avskyr cliffhanger-slut). Det var tills jag fick reda på att det avslutades med en film. Vilket jag inte har hittat.

Det är faktiskt inte bara en film. Efter TV-serien var slut kom en OVA vid namn Requiem for Victims som kan ses som ett extra avsnitt och slutet.

Efter det kom en till OVA eller filmen God Bless Dancouga som jag har ingen aning om när den utspelar sig men skurkarna som dom sloggs mot i serien dyker inte upp och nämns aldrig. Den här filmen kom faktiskt ut i sverige med helt fel aspect ratio, det kanske är svårt att förklara hur det ser ut men titta bara här. Den versionen jag såg hade skärt bort toppen och botten så det ser faktiskt bättre ut.

Det finns till och med två OVA:er till som ingen verkar bry sig om. En av dom sägs vara en massa musikvideor med klipp från TV-serien. Och den andra tror jag är en uppföljare med helt nya karaktärer men den verkar vara svår att hitta eller har hamnat i dunklet.

--------------------

+Quote Post
Lucar-tron
post 16 May 2011, 12:26
Post #49 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

QUOTE(Taxos @ 16 May 2011, 13:16) *
QUOTE(Lucar-tron @ 16 May 2011, 09:53) *

Det är faktiskt inte bara en film. Efter TV-serien var slut kom en OVA vid namn Requiem for Victims som kan ses som ett extra avsnitt och slutet.

Efter det kom en till OVA eller filmen God Bless Dancouga som jag har ingen aning om när den utspelar sig men skurkarna som dom slogs mot i serien dyker inte upp och nämns aldrig. Den här filmen kom faktiskt ut i sverige med helt fel aspect ratio, det kanske är svårt att förklara hur det ser ut men titta bara här. Den versionen jag såg hade skärt bort toppen och botten så det ser faktiskt bättre ut.

Det finns till och med två OVA:er till som ingen verkar bry sig om. En av dom sägs vara en massa musikvideor med klipp från TV-serien. Och den andra tror jag är en uppföljare med helt nya karaktärer men den verkar vara svår att hitta eller har hamnat i dunklet.

Åh visst ja, det var an OVA. Men jag har fortfarande inte hittat Requiem for Victims, förutom dess låt "Dear Dancer" än så länge.

EDIT V.2: Så, då har man äntligen sett färdigt på Dancouga helt och hållet efter att ha sett Requiem of Victims. Jag tyckte att det var ett bra slut på en bra serie.

This post has been edited by Lucar-tron: 16 May 2011, 15:34

+Quote Post
Lucar-tron
post 6 June 2011, 14:11
Post #50 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Har varit på Uppcon i helgen och där så såg jag på några mecha anime filmer.

Mobile Police Patlabor OVA: Fyra avsnitt visades upp, och mycket kan jag inte säga förutom att dem var roliga att titta på tack vare karaktärerna och deras situationer. Dock så hände det inte så mycket action.
Får allt se resten senare.

Mobile Police Patlabor The Movie: Om OVA serien var fullt humoristisk med så små seriösa ögonblick som möjligt, så är filmen den raka motsatsen. Seg i vissa delar, men jag tyckte att skådespelen och storyn var bra. Och det hade en bra slut.

Mobile Police Patlabor 2 The Movie: Också jätte seriöst, men betydligt tråkigare och sämre än förra filmen. Många utav dem primära huvudkaraktärerna från serien och förra filmen var bara med i dem första och sista minuterna, men inte mellan dessa. På så sätt så har dem ingen karaktärsutveckling eller någon egentlig inblandning i storyn.

Neon Genesis Evangelion 1.11 You are (not) alone och 2.22 You can (not) pass: Jag har inte sett hela original serien förutom dem två första avsnitten, så det kändes speciellt när jag såg dem två långfilms versionerna utav serien.
Och låt mig säga en sak. Jag var inte besviken. Visst, Shinji var en gnällspik i majoriteten utav filmerna, men till slutet så bestämde han sig för att göra det rätta.
Storyn var bra till en början, men slutet var konstig precist som alla andra har sagt hur serien slutade. Och att det lade till extra karaktärer som inte hade så mycket poäng med storyn, förutom att vara fan-service.
En sak som störde mig dock var valen utav musik som spelades när Rei och EVA 03 blir brutalt mördad utav EVA 01. Jag förstår att musiken handlade avsked, men det lät ändå fel i mina öron. :S

+Quote Post
Taxos
post 6 June 2011, 21:10
Post #51 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Jag räknade ut för ett tag sen hur mycket mecha jag har sett. Jag använde den här listan över vilka serier som har dykt upp i Super Robot Wars spelen (är lite förvånad varför dom aldrig har nämnts här) plus några som inte har dykt upp än. På den listan markerade jag alla jag hade sett rött och jag räknade bara med dom jag har sett helt, från början till slut och inte delvis.

Jag kom då fram till att jag har sett runt 74 mecha serier, bara TV och OVA serier, räknade med alla Gundam, Macross och även med de japanska Transformers serierna. Inte för att skryta men jag tror nog att jag nu har sett mest mecha i sverige biggrin.gif .

Med det sagt, här några jag har sett den senare tiden.

Fight!! Iczer-1
Minns inte mycket men den gjorde tydligen bra av sig för att få en uppföljare och en remake som det inte gick nån vidare för.

Dangaioh
Var alldeles för kort för att göra ett intryck men det händer mycket och karaktärerna har sina ögonblick. Anses vara en klassiker och fick en uppföljare i 2001 som tydligen sög.

Super Robot Wars Original Generations ~Devine Wars~
För att bättre njuta av denna serie rekommenderar jag att du spelar det första SRW OG spelet på GBA som den här är baserad på. Spela tills du kör fast men helst för att lära känna karaktärerna för annars kanske du får svårt att hänga med. Är fullt medveten att den kör med en del mecha klishéer, följer spelet väl fast med en del ändringar och är bättre än vad en del säger. Uppföljaren The Inspector som avslutades för ett tag sen ser jag fram emot och se så fort jag hittar en torrent.

Mazinkaiser SKL
Full av fräck mecha action, kanske inte så intressanta karakätarer men hade ett häftigt slut och var aldrig tråkig. Det kanske är förvånansvärt att detta är från regissören till Transformers Energon.

Hades Project Zeorymer
Den här tyckte jag var ganska ointressant men inte dålig... och det var tydligen allt, inte särkilt minnesvärd för mig.

Nu försöker jag se färdigt på Armored Trooper Votoms efter ett långt avbrott och ska allt säga vad jag tyckte när jag är färdig. Och nu har Gundam Unicorn kommit halvvägs och jag gillar den än så länge. Om inte Blu-rayerna var så dyra hade jag förhandsbokat dom alla.

En speciell serie jag vill nämna är Sym-Bionic Titan som är en amerikansk tecknad serie och är tydligen inspirerad av mecha anime. Den är skapad Genndy Tartakovsky (Dexters Laboratorium, Samuraj Jack och Star Wars: Klonkrigen) och jag säger alltså, den är en sådan skam att den blev nerlaggd för ett tag sen. Alla avsnitten var riktigt häftiga och kul att se och handlingen hade rejäl potential, tyvär slutar den efter en ark som var tydligen förhastad för att bli slutet men den stora konflikten blev aldrig löst. Om den är värd och se trotts nerläggningen får nog du bestämma.

Två filmer jag ser fram emot och se är Fafner: Heaven and Earth som jag undrar över vad det finns och berätta med tanke på hur TV-serien slutade. Och Macross Frontier: Wings of Goodbye som ska tydligen avsluta kärlekstriangeln.

Den 16:e juni ska en ny Gundam serie presenteras och ska då börja till hösten. bounce1.gif

+Quote Post
Taxos
post 10 June 2011, 14:17
Post #52 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Jag kanske borde starta en blogg om detta och eftersom jag verkar hitta nyheter väldigt lätt, men det har redan kommit nyheter om den nya gundamserien som kommer heta: Mobile Suit Gundam AGE.

Tydligen kommer handlingen bestå av tre delar med en ny huvudkaraktär i varje. De tre huvudkaraktärerna är släkt med varandra och varje del är en ny generation så hela serien ska då täcka ett krig som varar i 100 år.

Jag tycker det låter intressant men från bilderna verkar redan en del skeptiska. Karaktärerna ser ut som dom är runt 13 år och tydligen kommer den nya serien vara riktad mot en något yngre publik än vanligt. Men det kommer nog inte hindra den från att kanske vara välskriven eller ha en del bra och minnesvärda ögonblick.

+Quote Post
Lucar-tron
post 10 June 2011, 16:41
Post #53 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Får verkligen hoppas på en välskriven story i den nya Gundam serien. Dock så känns det inte Gundam att ha så "unga" karaktärer som piloter.
Men som sagt, hoppas på att storyn ska vara bra.

Sett på Mazinkaiser SKL också som var väldigt coolt. smile.gif

+Quote Post
Taxos
post 23 June 2011, 19:25
Post #54 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Då har jag sett färdigt på Armored Trooper Votoms som är en de serier som har haft det bra i japan men har varit nästan helt okända i västvärlden. För en del är den känd som den tredje real robot serien (efter Gundam och Macross) som har haft en rad uppföljare och andra berättelser i samma universum. Just pratar jag efter bara ha sett TV-serien som startade det hela och har inte sett resten än.

Serien handlar om soldaten Chirico Cuvie som blir övergiven på ett uppdrag och hamnar i en konspiration mellan de två stridande styrkorna som stridit över hela galaxen. Chirico är ingen vanlig människa men har ett mystiskt förflutet som han försöker få veta mer om efter han upptäckt en kvinna med samma mystiska förflutna som honom. Genom seriens gång försöker han veta mer om hans förflutna och sanningen bakom detta mysterium samtidigt som han förändras från en hänsynslös mördarmaskin och blir mänsklig och möter nya vänner och fiender.

Votoms förde real robot genren till en annan nivå genom att rikta mer åt hard sci-fi. Här är robotarna nästan som stridsvagnar och är designade för att vara mer verklighetstrogna tack vare hard sci-fi elementet. För mig var detta en rätt hård titt för ibland gillade jag den och ibland inte lika mycket. Serien är delad i fyra delar och i varje avsnitt händer något viktigt så det går åtminstone ständigt fram men dom är oftast på samma ställe i många avsnitt. Handlingen är om hur Chirico löser mysteriet men också om hur han blir mer mänsklig, så handlingen är då välskriven och men går i en något seg fart.

Animationen är ganska välgjord med en massa detaljer i varje ruta och en del ljuseffekter i bakgrunderna så jag kan tänka mig att i 83 måste det här ha sett jättesnyggt ut. Men färgerna tycker jag är ett bakslag, det är mycket grönt, brunt och grått i nästan allting vilket ger dock tekniken ett mer verkligt utseende men är inte så intressant och se på och kan leda till en del fula kombinationer. Plus att miljöerna är riktigt ointressanta, det är för det mesta post-apokalyptiska områden med förstörda byggnader och ödemarker.

Trotts det så är Votoms värt en titt men kan vara rätt tuff och se på om man inte gillar hard sci-fi, post-apokalyptiska miljöer, långsam story och behöva stå ut med det i 52 avsnitt.

+Quote Post
Taxos
post 23 June 2011, 19:27
Post #55 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Det har varit mycket snack runt nätet om ännu en ny Gundam serie, tydligen ska mangan Gundam: The Origin bli animerad. The Origin är en återberättelse av den första tv-serien med en del förändringar och moderniseringar som uppdaterade mekanik designer, få veta mer om karaktärerna och ändra en del absurda stunder till något mer trovärdigt. Så vi kommer tydligen få en full remake av originalet vilket jag tyckte var förvånansvärt men sen intressant. När jag såg originalet hade jag svårt att ta den på allvar, jag sa i min lista över alla gundam serier att jag respekterar den för att ha skapat real robot genren och vara så banbrytande men jag tycker inte den har åldrats bra. Men denna manga var det många som gillade och ville se animerad och nu när det ska ske så kanske jag kan uppskatta originalet mer på något sätt.

En sak som det här fick mig och tänka på är att det finns en manga som heter Macross: The First och är också en återberättelse av originalet. Jag vill gärna läsa den för jag har hört mycket bra men kan inte hitta den översatt, men många vill att den också ska bli animerad och med tanke på att Macross 30-årsjubileum närmar sig så tänker jag att dom måste komma ut med något.

+Quote Post
Lucar-tron
post 21 September 2011, 17:14
Post #56 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Kan berätta om serier som jag har sett på senaste tiden och berätta vad jag tyckte.

Mobile Suit Gundam ZZ
Opassande humoristisk i början med tanke på hur Z Gundam slutade (fast jag tog och fnissade till ibland). Men det blir seriösare senare och bättre senare.

Shin Getter Robo
En riktig cool serie med en bra story och häftiga strider. Jag rekommenderar den här serien riktigt starkt.

Brave Express Mightgaine
Den fjärde Brave serien och den första anime som har Nobuyuki Hiyama (GaoGaiGar) som huvudkaraktär. Storyn är simpelt men underhållande tills det sätter igång med huvudhandlingen. Fast, förutom dem sex första avsnitten så har serien fått en dålig subbning, vilket gjorde det hela svårare att följa med i handlingen, och gjorde mig också irriterad när texten nämner karaktärerna helt annat än vad dem säger (vilket dock kan bero på att dem använder kinesiska namnen för karaktärerna (bevis på att kineser inte kan översätta japanska till engelska (var inte menat att vara rasistisk).
Men annars så är Mightgaine känt för att ha en kontroversiell slut.
Men jag skulle kunna rekommendera serien om hela får en ordentlig subbning.

+Quote Post
Taxos
post 21 September 2011, 20:13
Post #57 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Har du märkt att på senare tid är det bara du och jag som snackar i denna tråd, Lucar-tron? Kom igen gått folk, visa mer intresse.

Jag har också sett ett par mechaserier som jag verkligen rekommenderar.

Super Robot Wars Original Generation: The Inspector
Uppföljaren till Divine Wars och baserat på spelet ¨Super Robot Wars Original Generation 2¨ (GBA och remake till PS2). Precis som den förra serien kör den medvetet med en del mechaklichéer och är en riktig hyllning till hela mechagenren. Den här gången är det ATX-Teamets serie fast en del andra handlingar pågår på samma gång (precis som i spelet från vad jag har hört).
Det här är bara en lavin av mechagoodnes, riktigt coola robotar som är alla designade av mästaren Hajime Katoki, blanding av real och superrobotar och en rejäl skara av grymma karaktärer.

En intressant sak är att många av skådespelarna i båda serierna har haft roller i mechaserier tidigare.
Ryuusei Date – Shinichiro Miki (Allen Schezar – Escaflowne, Kurtz Webber – Full Metal Panic, Lockon Stratos – Gundam 00)
Aya Kobayashi – Yumi Touma (Sally Poe – Gundam Wing, Go Shooter – Transformers Masterforce)
Raidiese F. Braistein – Ryotaro Okiayu (Andrew Waltfeld – Gundam SEED, Rodimus – Transformers Superlink)
Gilliam Yeager – Hideyuki Tanaka (Starsaber – Transformers Victory)
Kyousuke Nanbu – Toshiyuki Morikawa (D-Boy – Tekkaman Blade, Shagia Frost – Gundam X, Walter - Goldran)
Excellen Browning – Yuko Mizutani (Sarah Zabiarov – Zeta Gundam)
Brooklyn ¨Bullet¨ Luckfield – Tomokazu Sugita (Leon Mishima – Macross Frontier)
Masaki Ando – Hikaru Midorikawa (Heero Yuy – Gundam Wing)
Irmgart Kazahara – Kenyuu Horiuchi (Jamil Naete – Gundam X, Mashymre Cello – Gundam ZZ, Balzack Asimov - Tekkaman Blade)
Rätsel Feinschmecker – Tetsu Inada (Harry Ord - Turn-A Gundam)
Shuu Shirakawa - Takehito Koyasu (Mu La Flaga – Gundam SEED, Gamrin Kizaki – Macross 7, Tekkaman Evil – Tekkaman Blade)

Två problem lider serien desvärre av. Striderna kan vara rätt förvirrande, en del viktiga delar visas inte och man vet inte alltid vilka som är med. Och regissören Masami Obari brukar villa ha tjejerna i hans serier extremt bystiga, nästan så att det ser störande och äckligt ut (blondinen i Gravion), här är det inte helt ur styr men det märkts.
Trots det så blev slutstriden en overdos av ¨mecha-awesomeness¨! Med allas signaturattacker och maffig musik. Efter detta gick jag tillbaka till OVA-serien Super Robot Wars Original Generation - The Animation och kunde nu förstå den bättre och hade riktigt kul. Jag har nu blivit ett fan av Super Robot Wars, inte genom spelen utan med tv-serierna och vill ha mer nu.
Se dom allihopa för dom inkarnerar allt som är kul med mecha!

Break Blade
En OVA-serie från regissören till Macross 7 och baserad på mangan som heter ¨Broken Blade¨ istället. Jag ser nog detta som ett nytt tillägg i den lilla genren ¨fantasy-mecha¨ som länge har bestått endast av ¨Aura Battler Dunbine¨, ¨Vision of Escaflowne¨ och ¨Magic Knight Rayearth¨. Fast fantasy är nog och ta i, det är mycket politiskt prat och strategiskt planerande men jag fann karaktärerna sympatiska. Här har vi nog dom mest dramatiska striderna jag sett, inte nog med att dom är riktigt bra animerade (robotarna har ritade repor och skador på rustningarna), men man får se karaktärernas känslor och reaktioner under striden och om dom är arga så tar dom i rejält. Dom allra bästa var dom mellan Rygart och Borcuse nära slutet. Jag rekommenderar att se ett avsnitt per dag, dom är rätt långa och känns nästan som filmer.

Det har på sistone varit mycket prat inom Gundam har jag märkt. Som förväntat så är Gundam AGE påväg (som jag ser fram emot trots alla förebyggande klagomål) och del fyra av Unicorn (där Bright kommer dyka upp!) är också påväg. Men det har också som tidigare sagt att mangan Gundam the Origin ska bli animerad men inget nytt har nämts. Sen sägs det att Gundam SEED ska bli ¨remastered¨ tydligen för seriens tio årsjubileum och det sägs att dom kommer dra ner på arkivfoto och göra en del ändringar. Jag såg nämligen igenom SEED igen för ett tag sen för och se om jag fortfarande gillar den, vilket jag gjorde och sen kommer detta. Lustigt.

+Quote Post
BigPete
post 22 September 2011, 01:04
Post #58 | Print
Chuck Norris-approved!

Arlöv, Sweden

Group: Administrators

Jag hade jättegärna snackat en massa om animé men om sanningen ska fram så gör jag inte det för att jag inte har tid helt enkelt.

Och när jag väl tittar så är det inte alltid det är mecha animé. Senaste jag såg var Deadman Wonderland. Grymt bra, men ingen mecha animé smile.gif

Jag ser fram emot Gundam: AGE dock. Låter som ett spännande koncept att följa flera generationer av samma familjer, ala amerikansk såpopera, haha! wink2.gif

--------------------

+Quote Post
Lucar-tron
post 22 September 2011, 07:37
Post #59 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Seså Pete, alla kan inte vara perfekta. *Klappar Petes rygg* tongue.gif
Fast det vore klart kul om det var mer än bara mig och Taxos som pratade i den här tråden.

Jag har sagt det innan, men säger det igen. Jag hoppas på att storyn i AGE kommer bli bra, men jag ska i alla fall se hela den serien.

Gundam Unicorn var det ett tag sedan man såg (har sett första avsnittet, men minns inte om jag har sett det andra), nånting som jag måste se på igen. För jag tyckte att det var en bra början.
Origins är jag riktigt spänd över att vilja se. biggrin.gif

Men den Gundam serie jag tittar på just nu är SD Gundam Sangokuden Brave Battle Warriors. En anime version utav Romansen av de Tre Kungadömena, fast med Gundam robotar som dem historiska karaktärerna. Och är än så länge en bra serie.
Man kan säga att detta är vad... *sätter på solglasögon* Dynasty Warriors Gundam skulle se ut. cool.gif

This post has been edited by Lucar-tron: 22 September 2011, 07:40

+Quote Post
Kalimac
post 25 October 2011, 17:38
Post #60 | Print
The east is burning red!

Anton
Sweden

Såg de tre första avsnitten av Gundam AGE igår. Började väldigt lamt, men tyckte den tog sig betänkligt i andra och tredje avsnittet. "Gimmicken" i serien kan antingen vara störtlöjlig eller riktigt fräckt, jag har inte bestämt mig än.

Om de spoilers jag har läst om serien stämmer så kan den komma att bli grymt bra, men vet inte om dessa stämmer alls.

+Quote Post

5 pages V  « < 2 3 4 5 >
Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 26 May 2013 - 05:57