NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

5 pages V  < 1 2 3 4 5 >  
Reply to this topicStart new topic
> Mecha anime, Något jag tycker vi borde ta upp igen
Lucar-tron
post 18 December 2009, 21:51
Post #31 | Print
Pokéformer

Alexander Mars
Halmstad, Halland, Sweden

Group: Members

Oj, där ser man. Då vet jag en Gundam serie som jag inte ska se på.

--------------------
Transformers: Soul Masters. http://www.ntfa.net/forums/index.php?showtopic=3804

Most wanted just now!
All the in show characters from Beast Wars (Maximal 5/10), in show characters from Beast Wars II (3 Maximals and 1 Predacon) and the Shadow Commander for NP.
Non TF: All the Go-Onger engines. DaiGoYou and the Origamis from Samurai Sentai Shinkenger.
Go to the top of the page

+Quote Post
Taxos
post 2 April 2010, 00:01
Post #32 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Efter jag såg färdigt på Gundam 00 i april förra året bestämde jag mig för att se de övriga gundamserierna, innan hade jag bara sett en handfull och förståd att det skulle ta tid och se resten. Det har nu gått ett år sen jag började och jag har haft gundam i mitt huvud sen dess, vilket jag började tröttna på nära slutet och insåg att jag såg nog bara dom för att få mer kunskap än för nöjes skull.

Här är en lista över alla gundamserier med en blanding av mina och andras åsikter med lite beskrivningar. Inom parantes står vilket media det är och vilket år den var gjord, och sen vilken tidslinje den tillhör.

Mobile Suit Gundam (TV-serie, 1979) (Universal Century)
Originalet kan man bara respektera för att ha skapat real robot-genren.

Mobile Suit Zeta Gundam (TV-serie, 1985) (Universal Century)
Den som satte tonen och stilen för alla kommande gudnamserier, en av de bästa och viktigaste i serien.

Mobile Suit Gundam ZZ (TV-serie, 1986) (Universal Century)
Ett elände med all opassande humor (även om man finttrar ibland), blir mer allvarligare senare och är ganska nödvändig att se för storyn från Zeta Gundam förs vidare och den bygger upp inför Char's counterattack.

Mobile Suit Gundam: Char's Counterattack (Film, 1988) (Universal Century)
Bra film i sig själv, snygga strider och hade varit ett bra slut på det hela om Gundam inte hade blivit den stora franchise den är idag.

SD Gundam (OVA, 1988-1993)
Parodier med alla Gundam-karktärer där alla har små kroppar, stora huvuden, robotarna pratar... och det är jätteroligt!

Mobile Suit Gundam 0080: War in the Pocket (OVA, 1989) (Universal Century)
Visar kriget från en civils perspektiv och varför krig inte är kul. Har en berömd och minnesvärd slutstrid.

Mobile Suit Gundam F91 (Film, 1991) (Universal Century)
Var tänkt att vara en TV-serie men blev istället en film med vad dom hade hunnit skriva, så det blir en snabb story med inte mycket fokus på alla karaktärerna. Inte riktigt rekommenderad men om du ser den ändå, håll ett öra öppet för musiken som är tagen från Rymdimpeiret slår tillbaka.

Mobile Suit Gundam 0083: Stardust Memory (OVA, 1991) (Universal Century)
Utspelar sig före Zeta Gundam, har bra action och musik men storyn är ganska osammanhängande. Varning för Nina Purpleton!

Mobile Suit Victory Gundam (TV-serie, 1993) (Universal Century)
Bebisskrik efter bebisskrik är vad det är. Se den absolut inte!!!

Mobile Fighter G Gundam (TV-serie, 1994) (Future Century)
Gundams förvandlade till super robotar med Street Fighter liknande krafter kan man antingen tycka är okej eller avsky. Men för vad den är så är det en serie med en solid story och ett av de bästa sluten nånsin.

New Mobile Report Gundam Wing (TV-serie, 1995) (After Colony)
Den som många blev introducerade till Gundam med. Var lite av ett försök att få tjejer in i mecha genom att ha riktigt snygga killar. Har en del omogna fans som avskyr allt annat Gundam. Är värd en titt men döm själva.

Mobile Suit Gundam: The 08th MS Team (OVA, 1996) (Universal Century)
Bra karaktärer, välgjord animation och romans mellan två soldater från varsina sidor. En samling kända skådespelare, bl.a. Nobuyuki Hiyama (Guy - GaoGaiGar), Kikuko Inoue (Belldandy - Ah my goddess) och Sho Hayami (Max - Macross).

After War Gundam X (TV-serie, 1996) (After War)
Bara för att den blev nerlagd tror folk att den suger, men det är faktiskt en okej serie med bra karaktärer och mechadesigner, men har en del tråkiga miljöer. Slutet tycks vara förhastat på grund av nerläggningen men jag tycker det var ett bra slut.

New Mobile Report Gundam Wing: Endless Waltz (OVA, 1997) (After Colony)
Snygga strider och uppdaterade machadesigner. Rekommenderas att se filmversionen som har en del stora nya scener istället.

∀ Gundam (TV-serie, 1999) (Correct Century)
Skumma mecha och karaktärsdesigner men en välkänd med referenser till de tidigare serierna. Storyn kan verka lite svår att följa men den blev mer spännande när det andra introt började. Den mest utstående serien och inget för nybörjare.

Gundam Evolve (OVA, 2001-2007)
Kortfilmer med riktigt snygg dataanimering med några av de tidigare gundamserierna. En del utspelar sig nånstans i den serien och en del är bara knäpp action.

Mobile Suit Gundam SEED (TV-serie, 2002) (Cosmic Era)
En riktigt bra introduktion för nybörjare och en av dom bästa. Blir tyvärr hatad för dumma anledningar men tro dom inte, det är en jättebra serie. Har gripande drama och en stark story om vänskap. Är nästan en remake av den första serien med några egna grejer och blir mer originell senare.

Mobile Suit Gundam SEED DESTINY (TV-serie, 2004) (Cosmic Era)
Börjar bra men ¨något gick fel¨ under produktionen halvvägs och fick en tidig död, så andra halvan blev enligt några en ¨tågkrasch¨, vilket är riktigt synd efter den succén SEED hade. Det kom en directors's cut version av det sista avsnittet och är ett något bättre slut.

Mobile Suit Gundam SEED C.E. 73 STARGAZER (ONA, 2006) (Cosmic Era)
Utspelar sig samtidigt som SEED DESTINY fast med nya karaktärer och en annorlunda känsla. Men det är mycket som inte blir förklarat och man bryr sig inte riktigt.

Gundam SEED SUPERNOVA: SEED Character Theater (OVA, 2007)
Precis som SD Gundam fast med Gundam SEED och det är också jätteroligt. Problemet är bara att det är färre och kortare filmer.

Mobile Suit Gundam 00 (TV-serie, 2007) (Anno Domini)
Riktigt välskriven story, häftiga strider och den mest innovativa gundamserien på senare år. Också en bra start för nybörjare, har dykt upp i många topplistor och kan vara den bästa av dom alla.

Vad händer just nu? (2010)
Just nu är OVA-serien Gundam Unicorn igång och har inte kommit särskilt långt än. Någon ny TV-serie står det inget om, en film till Gundam 00 är på väg nu i september och någon gång ska det komma en Gundam SEED film, den har dock lagts på hyllan men från vad jag har hört så ska den bli gjord.

Jag hoppade över de tre MS IGLOO OVA-serierna för dom sägs vara endast för ¨hardcore¨ fans till ¨The one year war¨ i den första serien och för de flesta kan det verka tråkigt. Och att dom verkar inte ses som riktiga OVA-serier som dom andra.

Jag är bara ett ¨casual fan¨ av Gundam och mina favoriter är: G, SEED och 00. Jag vill också erkänna att jag tycker dom nyare serierna är bättre, resten tycker jag är okej men inget jag tänker äga eller se om igen.
Här är då de mest rekommenderade serierna och dom som det talas mest om:

Gundam
Zeta Gundam
Char's Counterattack
War in the Pocket
G Gundam
08th MS Team
Gundam X (Behöver mer uppskattning)
∀ Gundam
Gundam SEED
Gundam 00

Du kan börja var du vill om du är ny, bara du väljer den första i den tidslinjen.

--------------------

+Quote Post
Taxos
post 2 April 2010, 18:42
Post #33 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

!!!Det som sades här tidigare var ett aprilskämt som jag trodde var sant!!! crazy2.gif evillaugh.gif

This post has been edited by Taxos: 2 April 2010, 23:44

+Quote Post
Kalimac
post 6 April 2010, 17:42
Post #34 | Print
The east is burning red!

Anton
Sweden

Kan ju kommentera de Gundam-serier jag har sett:

Zeta: Helt okej serie, även om jag inte riktigt förstår varför alla gillar den så mycket. Jag har iofs inte sett originalserien, men jag tror inte det ska spela så stor roll för att förstå Zeta.

0080: War in the Pocket: Mycket bra (och kort, bara sex avsnitt) serie som behandlar kriget ur det civila perspektivet. Extremt bra slut.

0083: Stardust Memory: Ganska bra, med bra animation om jag minns rätt. Dock har jag för mig att slutet var lite skumt, men på det hela taget en bra serie.

G Gundam: Förmodligen min favorit Gundam-inkarnation, som skiljer sig helt från resten. Många avsnitt är dock rena fillers, men de episoder som verkligen betyder nåt väger upp det med råge. Väldigt bra karaktärsutveckling och ett episkt slut. Sen kan man ju tycka vad man vill om robotarna samt vissa av karaktärerna, men när Neo-Holland ställer upp i tävlingen med Windmill Gundam så tycker iallafall jag att det är bonuspoäng.

Gundam Wing: Blä, den här gillade jag inte alls. Korkade karaktärer som gör saker helt utan anledning ("vad sägs om att jag SPRÄNGER min robot, for shits and giggles?") och en dålig handling. Det enda bra här är Duo med sin Deathscythe Gundam som är riktigt cool.

The 08th MS Team: Mycket bra serie med karaktärer som saknar superförmågor, lite skitigare krigsföring och allt vad det innebär.

Gundam X: Bra serie som tyvärr blev avbruten i förtid och fick ett något förhastat slut. Kan sammanfattas med en bild:

Gundam SEED: Bra serie, även om vissa partier är ganska ruttna. Helt okej karaktärer, och bra musik.

Gundam SEED Destiny: Första ~13 avsnitten är riktigt bra. Sen hände nåt, och det mesta gick åt skogen. Slutet av serien blir bara en exakt repris av SEED, och det kan inte ens specialversionen av sista avsnittet rädda. Återigen bra musik, men helt misslyckad serie.

Stargazer: Helt okej kortserie, där man på nåt vis lyckas få in mer karaktärsutveckling på tre avsnitt än vissa karaktärer hade i hela Seed/Destiny. Gillar slutet.

Gundam 00: Bra serie med bra karaktärsutveckling (för det mesta, *host*Marina*host*) och schyssta mechs. Snygg animation.

Förutom Gundam har jag bara sett Full Metal Panic och Tengen Toppa Gurren Lagann inom mecha-genren, där båda rekommenderas.

--------------------
"Into the fires of battle, unto the anvil of war!"

+Quote Post
Taxos
post 22 April 2010, 16:05
Post #35 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Det här kanske kan gottgöra för det lilla aprilskämtet som jag tog på allvar tidigare black_eye.gif .

Det har kommit nyheter om en ny Mazinkaiser OVA vid namn Mazinkaiser SKL (uttalas ¨skull¨).
Mazinkaiser var en OVA serie som kom ut i 2001 och var på ett sätt en uppföljare till Mazinger Z och Great Mazinger, där en ny Mazinger robot dyker upp och dom gamla karaktärerna. Om det här en uppföljare till den eller den nya Mazinger-serien ¨Shin Mazinger¨ vet ingen än.

På tal om Shin Mazinger, tidigare sa jag att inte se den för ståryn var superseg. Jag har nämligen gett den en ny chans och det är faktiskt en hyffsad serie, jag har inte sett färdigt än men efter den första striden som är 4 avsnitt lång så börjar det snabba till lite. Man behöver dock veta att det är ingen remake av Mazinger Z utan en helt orelaterad serie som bara har samma karaktärer. En riktigt mystisk grej är att det första avsnittet är antingen det sissta avsnittet eller en lång trailer så att säga (tro mig, många var förvirrade). För att göra det lättare att förstå den här serien tycker jag du ska göra såhär först:

Gör dig bekant med serierna Mazinger Z och Great Mazinger, hitta en del avsnitt och filmerna, eller lär dig bara karaktärerna och robotarna väl och se sen Mazinkaiser. På det sättet blir det hela lätt att förstå mer roligare att se.

+Quote Post
Lucar-tron
post 22 July 2010, 21:05
Post #36 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Kollade på Mazinkaiser the movie på Youtube nyligen och tyckte att det var en bra film med nästan snygg animation (säger det bara för att bildkvalitén inte var så bra, men det gick ändå att se), bra musik och bra strider, mest när Mazinkaiser väl kommer fram för den episka slutstriden.
Mazinkaiser filmen som med OAV serien är en typ av fortsättning utav Mazinger och Great Mazinger (men jag är osäker om filmen och OAV serien är sammankopplade) så man får ta och se den originella serien, eller läsa den originella mangan som jag gjorde.

+Quote Post
Taxos
post 26 September 2010, 18:37
Post #37 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Nu när det har gått mer än ett år sen jag startade denna tråd och känner jag för att berätta om en dom mechaserier jag har sett sen dess, och kan nog hjälpa ifall nån av er tänker se dom.

Vision of Escaflowne
Rikigt fin, intressant och bra serie som jag önskar att jag hade sett tidigare, en del tycker att den även utklassar Evangelion som en av de bästa animerna från 90-talet. Filmen har en del blandade åsikter, själv är jag inte så säker vad min är.

King of Braves GaoGaiGar
O ja, riktigt häftiga grejer här. Varför jag tvekade och se detta förstår jag inte.

King of Braves GaoGaiGar FINAL
......WOW...... detta är sannerligen kungen av mechas!

Super Dimension Cavalry Southern Cross
Jag bestämde mig att se de originella serierna som Robotech bestod av. Macross och denna var från Big West's Super Dimension trilogi och detta var den som hade minst succé, men var en ganska okej serie. Blev desvärre nerlagd och lämnade en del saker olösta.

Mazinkaiser
Även om man bara känner till robotarna och karaktärerna så är det ändå kul att se dom i modernare animation.

Aim for the Top! Gunbuster
Nog det enda från Gainax som jag gillar, bra skådespeleri och musik.

Aim for the Top 2! Diebuster
Meh, plågad med den fula stilen som Gainax kör med nuförtiden och ingen verkar bry sig.

Golden Brave Goldran
Fick lust att lära mig mer om Brave-serien och se dom jag kunde hitta. Den här serien har jag inte sett allt av än, men jag vill gärna påpeka att den har nog den ROLIGASTE skurken nånsin! Vanligtvis vill jag ha ondingarna läbbiga, tuffa och elaka men han här är så rolig och korkad att man vill se mer av honom än godingarna.

Getter Robo Armageddon
Det verkade som jag hade missat något viktigt så jag kände mig förvirrad ibland. Var ganska långtråkig i min åsikt, hade en del maffiga ögonblick kan jag erkänna men nära slutet kände jag mig så ointresserad att jag ¨snabbspolade¨ genom de återstående avsnitten för att bli klar med det.

Shin Getter Robo vs Neo Getter Robo
Utspelar tydligen efter originalserien och var mer roligare att se än GR Armageddon men var för kort för att kännas som något märkvärdigt.

Mobile Police Patlabor
Är verkligen välgjord och charmig men var ganska tråkig för det var så mycket prat. Jag har bara sett OVA-serien och dom två filmerna som är från regissören till Ghost in the shell, den andra är nog den tråkigaste filmen jag nånsin sett.

Super Dimension Century Orguss
Den andra i Super Dimension trilogin och från regissören till Macross, en riktigt najs serie som verkar ha fått mer igenkännande på senare tid.

Fafner Dead Agressor
Verkar inte som något särkilt i början men redan efter ett par avsnitt så börjar all gripande drama och klockren karaktärsutveckling. En av mina nya favoriter.

Armored Trooper Votoms
Stannade vid episod 18 för jag hade mycket annat och se på, men jag ska se vidare nån dag. Sägs vara den tredje lång levade real-robot serien tillsammans med Gundam och Macross.

Super Dimension Century Orguss 02
Det märks inte före än del 4 att den utspelar sig efter Orguss och just då blir det intressant. Ett problem är att musiken är fruktansvärd!

Megazone 23
Den första lyckade OVA-serien och en intressant titt. Du blir nog imponerad hur dom vågar använda riktiga produktsmärken och inte parodiera dom.

Shin Mazinger Shougeki! Z Hen
Har den segaste starten nånsin men blir sen en riktigt fräck serie med ett helt oförutsägbart slut som du borde se själv.

Martian Succesor Nadesico
Ett bevis på att science fiction och humor kan gå bra ihop, men för det mesta kände jag mig inte särkilt indragen. Det kan bero på att jag såg den textad med ett kurvigt teckensnitt så det var svårt att läsa och jag förstog inte allt, det kanske går bättre för dig. Folk säger dock att man aldrig borde se filmen.

Genesis Climber MOSPEADA
Välgjorda karaktärer med varsin bakgrundshistoria och om man gillar 80-tals anime är detta en trevlig åktur.

Dancouga - Super Beast Machine God
En av de välkändaste mechaserierna som man åtminstone borde känna till. Ibland varierade animationen i kvalitet men musiken passade alltid in för att göra en scen mer effektfull. Jag gjorde misstaget att se remaken som kom ut i 2007 (som inte ens är något likt originalet) före.

Detonator Orgun
En supersolid story där inget glöms bort och allt känns tillfredsställande. Var ändå rätt seg för varje del var runt 50 minuter långa.

Just nu ser jag på klassikern Combattler V, den nyare serien Zegapain och New Getter Robo (som är en komplett reboot och inte förvirrande).

Tänker också berätta om en ny mecha som kommer snart och som verkar intressant: Star Driver Kagayaki no Takuto som ser riktigt färggrann och häftig ut.
http://www.youtube.com/watch?v=VtDpxbIr0-I...feature=related
Dom som sett Gundam 00 känner nog igen rösten till huvudpersonen, nämligen Mamoru Miyano (Setsuna F Seiei).

Slutligen, Macross Frontier: The False Diva kommer äntligen snart ut på DVD och Blu-ray (11 månader efter premiären... vaf*n?) och jag kommer verkligen berätta vad jag tyckte efter jag sett den textad.

This post has been edited by Taxos: 26 September 2010, 18:40

+Quote Post
Tformer
post 26 September 2010, 19:55
Post #38 | Print
Trivia Master

Dennis
Sweden

QUOTE(Taxos @ 26 September 2010, 19:37) *
King of Braves GaoGaiGar
O ja, riktigt häftiga grejer här. Varför jag tvekade och se detta förstår jag inte.

King of Braves GaoGaiGar FINAL
......WOW...... detta är sannerligen kungen av mechas!

Det är lätt att tveka inför GaoGaiGar. Vid en första anblick kan den verka lite långdragen och man ska absolut inte hoppa in i den och tro att man kommer hitta en djup story och storslagen karaktärsutveckling. GaoGaiGar är helt enkelt en gammal hederlig adrenalinkick som drar med en från början till slut med en lagom dos humor då och då och Sunrises fenomenala animationskvalitet! biggrin.gif

Aim for the Top! Gunbuster
Nog det enda från Gainax som jag gillar, bra skådespeleri och musik.

Aim for the Top 2! Diebuster
Meh, plågad med den fula stilen som Gainax kör med nuförtiden och ingen verkar bry sig.

Haha, jag känner nästan tvärt om. Jag älskar Diebuster men kände nästan att Gunbuster blev lite väl tung emellanåt. smile.gif

Golden Brave Goldran
Fick lust att lära mig mer om Brave-serien och se dom jag kunde hitta. Den här serien har jag inte sett allt av än, men jag vill gärna påpeka att den har nog den ROLIGASTE skurken nånsin! Vanligtvis vill jag ha ondingarna läbbiga, tuffa och elaka men han här är så rolig och korkad att man vill se mer av honom än godingarna.

Goldran blev en trevlig överraskning för mig med. Och precis som du säger så stjäl nästan Walter Walzack showen helt och hållet. Komiskt guld!
Kan ju passa på att rekommendera både Brave Police J-Decker och Brave Command Dagwon om du inte redan har sett dom. J-decker är ungefär lika oskyldig i stämning som Goldran och lägger en högre vikt på humor än en seriös handling, medan Dagwon hämtar kraftigt från Super Sentai genren och är i allmänhet mer seriös av sig.

Tänker också berätta om en ny mecha som kommer snart och som verkar intressant: Star Driver Kagayaki no Takuto som ser riktigt färggrann och häftig ut.
http://www.youtube.com/watch?v=VtDpxbIr0-I...feature=related
Dom som sett Gundam 00 känner nog igen rösten till huvudpersonen, nämligen Mamoru Miyano (Setsuna F Seiei).

Wow! Ser riktigt lovande ut. Jag får intrycket av att den håller samma typ av "hot blood" känsla som Tengen Toppa Gurren Lagann gjorde.

--------------------

+Quote Post
Kalimac
post 26 September 2010, 21:17
Post #39 | Print
The east is burning red!

Anton
Sweden

Star Driver ser ut som en blandning av hot blood och fabulous. Mech-designen ser helt bisarr ut dessutom, så det här lär ju säkert bli en hit i Japan.

+Quote Post
Lucar-tron
post 27 September 2010, 08:34
Post #40 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Jag har försökt kolla på Escaflowne innan och tyckte att dem avsnitten jag såg var rätt så bra, men videokvalitén på dem i skivorna som min bror brände avsnitten med var dålig så jag orkade inte kolla mer. Men om jag hittar serien med bra kvalité, så ska jag helt klart se klart på den serien.

Har än så länge sett 15 avsnitt utav Brave of the sun Fighbird, och tycker att det är en rolig och bra serie än så länge. Min andra Brave serie (eller tredje, men jag räknar med GaoGaiGar och Final som samma serie) som jag gärna tar och berättar mer om vad jag tycker efter att jag har sett hela serien.
Ser ut som att Golden Brave Goldran blir nästa Brave jag ska se på, det eller Brave Police J-Decker eller Brave Command Dagwon.

Stardriver ser ut som en riktig intressant anime, och det är Sunrise som gör den serien, så då måste jag se det. smile.gif

Har bara sett de tre första avsnitten utav Combattler V (det är dem ända avsnitten jag har kunnat hittat på Youtube), och vet inte om jag har hittat några avsnitt utav Daimos, men jag har sett hela serien Voltes V, som är en av mina favoriter.
Vad jag har läst om Combattler V så är det den längsta serien i Robot Romance trilogin, och vad jag har läst så ska Combattler V vara mindre seriös och mer humoristisk långt senare i serien (hoppas att jag inte har sabbat din lust att fortsätta se på det Taxos).

Dancouga (originalen) har jag också bara hittat några få avsnitt utav, men som jag tyckte är bra ändå, mest på grund utav storyn. En annan serie som jag vill se klart när jag hittar hela serien.

+Quote Post
Taxos
post 27 September 2010, 10:16
Post #41 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

QUOTE(Lucar-tron @ 27 September 2010, 09:34) *
Jag har försökt kolla på Escaflowne innan och tyckte att dem avsnitten jag såg var rätt så bra, men videokvalitén på dem i skivorna som min bror brände avsnitten med var dålig så jag orkade inte kolla mer. Men om jag hittar serien med bra kvalité, så ska jag helt klart se klart på den serien.

Har än så länge sett 15 avsnitt utav Brave of the sun Fighbird, och tycker att det är en rolig och bra serie än så länge. Min andra Brave serie (eller tredje, men jag räknar med GaoGaiGar och Final som samma serie) som jag gärna tar och berättar mer om vad jag tycker efter att jag har sett hela serien.
Ser ut som att Golden Brave Goldran blir nästa Brave jag ska se på, det eller Brave Police J-Decker eller Brave Command Dagwon.

Stardriver ser ut som en riktig intressant anime, och det är Sunrise som gör den serien, så då måste jag se det. smile.gif

Har bara sett de tre första avsnitten utav Combattler V (det är dem ända avsnitten jag har kunnat hittat på Youtube), och vet inte om jag har hittat några avsnitt utav Daimos, men jag har sett hela serien Voltes V, som är en av mina favoriter.
Vad jag har läst om Combattler V så är det den längsta serien i Robot Romance trilogin, och vad jag har läst så ska Combattler V vara mindre seriös och mer humoristisk långt senare i serien (hoppas att jag inte har sabbat din lust att fortsätta se på det Taxos).

Dancouga (originalen) har jag också bara hittat några få avsnitt utav, men som jag tyckte är bra ändå, mest på grund utav storyn. En annan serie som jag vill se klart när jag hittar hela serien.

Ingen fara, jag gillar både roliga och seriösa serier.

En bra torrent-sida för anime är BakaBT (medlemskap behövs) där dom endast lägger upp kompletta serier i bästa kvalitet. Sen finns också gruppen /m/subs som bara textar klassisk mecha (dom har textat upp till episod 12 av Goldran).

Och Star Driver är från BONES, inte Sunrise. Jag har ärligt talat inte riktigt gillat deras serier (Jag tyckte Fullmetal Alchemist var inget speciellt, Eureka Seven var irriterande, såg filmversionen av RahXephon och hade nog inte gilllat TV-serien och jag har sett det första avsnittet av Scrapped Princess två gånger och somnade nästan.) men denna tänker jag ge en chans och har en känsla att kommer gilla den.

+Quote Post
Lucar-tron
post 27 September 2010, 11:22
Post #42 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

QUOTE(Taxos @ 27 September 2010, 11:16) *
QUOTE(Lucar-tron @ 27 September 2010, 09:34) *

Ingen fara, jag gillar både roliga och seriösa serier.

En bra torrent-sida för anime är BakaBT (medlemskap behövs) där dom endast lägger upp kompletta serier i bästa kvalitet. Sen finns också gruppen /m/subs som bara textar klassisk mecha (dom har textat upp till episod 12 av Goldran).

Och Star Driver är från BONES, inte Sunrise. Jag har ärligt talat inte riktigt gillat deras serier (Jag tyckte Fullmetal Alchemist var inget speciellt, Eureka Seven var irriterande, såg filmversionen av RahXephon och hade nog inte gilllat TV-serien och jag har sett det första avsnittet av Scrapped Princess två gånger och somnade nästan.) men denna tänker jag ge en chans och har en känsla att kommer gilla den.

Åh, konstigt att jag trodde det var Sunrise. Dock så tyckte jag att Fullmetal Alchemist var ok (även fastän det har en annan story än mangan efter hälften av serien).

Hm... jag ska nog ta och kolla up dem sidorna senare idag. Tack för tipset.

+Quote Post
Taxos
post 30 October 2010, 20:06
Post #43 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Först och främst: New Getter Robo är nog det enda Getter Robo värt och se, den är inte förvirrande och är tydligen mer trogen till den originella mangan från vad jag har hört. Och Zegapain är en underskattad serie med snygga designer, jag var dock inte särskilt förtjust i musiken.

Men nu vad jag egentligen vill prata om. Vad jag tyckte om Macross Frontier: The False Diva.
Det var många ändringar som var rätt intressanta, som att Alto och Ranka känner redan varandra i början och att Brera är Sheryls livvakt istället. I början är många klipp tagna direkt ifrån TV-serien men sakta dyker det upp nya scener och till slut är allt ny animation. På tal om ny animation, Sheryls konserter har verkligen biffats upp så att dom hon hade i serien verkar rätt löjliga och striderna var ännu häftigare här.

Jag kände mig lite besviken i slutet men efter sluttexten var den en kort trailer till nästa film, Macross Frontier: Wings of Goodbye som uppenbarligen kommer att täcka resten och jag ser allt fram emot och se den episka slutstriden uppbiffad ännu mer.

Om jag fördrar filmen eller serien kan jag nog inte bestämma mig om före än efter den andra filmen, jag fördrar dock Do you remeber love? nått snäpp mer än originalserien och jag föredrar verkligen filmversionen av Macross Plus, så det finns nog en chans.

Kort sagt: jag tyckte den var bra och jag blir nog inte förvånad om vi får vänta 11 månader igen för den andra filmen efter premiär.

This post has been edited by Taxos: 30 October 2010, 20:11

+Quote Post
Lucar-tron
post 30 October 2010, 21:35
Post #44 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

The False Diva verkar vara intressant och att jag gärna skulle vilja se det så snart som möjligt. biggrin.gif

Så... Mecha serier som jag har sett ska jag nu prata om vad jag tyckte om dem.

Brave of the Sun Fighbird: Den andra Brave serien efter Exkaizer (och samtidigt min andra Brave serie). En lätthjärtat serie med intressanta karaktärer och bra humor, det mesta har med huvudkaraktären Katori (som är en utomjordisk livsform som besitter en androids kropp) och hans interaktion med sakerna i jorden och hans oskyldiga natur.
Serien har också i min mening en av dem coolaste skurkarna i en anime, Draias. Dock så får man vänta flera avsnitt tills man får se hur han ser ut. Men han ser ur grym ut (en stor robot som formas utav en fågelrobot, sabeltandad kattrobot och drakrobot), och hans röst är också bra, speciellt hans riktigt onda skratt.

Som en serie utav Sunrise så är animationerna bra. Musiken var också riktigt bra.

Gaiking: Legend of Daiku Maryu: En spirituell uppföljare till originalet och den här gången så Tohei credits till Go nagai (dem angav att Gaiking var utav någon annan för att slippa betala royality till Nagai, men det slutade med att han stämde Tohei och slutade samarbetade med dem i flera år). Som sagt så är det en spirituell uppföljare och har ingenting med originalet att göra förutom namnen på skeppet och roboten och att delar utav Gaiking och support fordonen finns innuti Daiku Maryu, huvudkaraktären Tsuwabuki Daiya har samma efternamn som huvudkaraktären i originalet utan att vara släkt, huvudskurken Darius namn är namnet på den alternativa världen som dem åker till och flera olika referenser till originalet (som jag dock inte har sett ännu, jag vet bara om referenserna utav att ha sett klipp och läst om det).

Jag tyckte att det var en bra serie med en bra story om hur Daiya ett barn som förlorat sin far till inkräktare från Darius världen blir medlem utav Daiku Maryu och får åka i eld jätten Gaiking för att slåss i Darius och hitta sin försvunna far.
Där träffar han på flera personer som alla är intressanta på sitt egna sätt. ...Förutom möjligtvis den riktiga huvudskurken i serien. Jag hatar henne fullkomligt.

Serien hade intressanta robotdesigner och bra animationer. Fast... avsnitt 14 hade en helt olik stil och konstig animation vilket jag inte kan förstå varför.
---
Just nu så tittar jag på Z Gundam och ska ta och titta på Brave Express Mightgaine.

+Quote Post
Taxos
post 31 January 2011, 13:20
Post #45 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

För ett tag sen hörde jag en del klagomål om filmen Mobile Suit Gundam 00: Awakening of the Trailblazer och jag var rädd för när jag eventuellt skulle se den om jag skulle bli besviken eller förvånad att Gundam 00 kunde sluta så. Klagomålen kom efter att filmen hade visats på ett konvent i New York undertextad och hade blivit recenserad av nån från Anime News Network som inte hade sett hela serien och fattade ingenting.
Och när filmen tillslut gick och ladda ner textad såg jag en del på MAHQ's forum säga ¨But the masses are already hating on this¨ och ¨Screw the masses, this was epic!¨, då blev jag något mer hoppfull mot filmen och vad jag såg var skithäftigt!

I början av filmen gick tankarna om alla klagomål runt i mitt huvud, men längre fram i filmen så började jag undra vad alla klagade om. Några av karaktärerna når sin höjdpunkt, mysterier blir lösta, en del scener var riktigt intressanta, spännande och till och med läskiga ibland, musiken var häftig och striderna var helt: shocked.gif wow2.gif drool2.gif .

Efter filmen gick jag runt på MAHQ's forum och såg att alla älskade filmen och tyckte att klagomålen var bara trams.
Några av klagomålen var bland annat mycket prat, huvudkaraktärerna syntes lite och den stora: Det är utomjordingar för första gången i Gundam. Till vilket jag säger: Det är bara passande, för i Gundam 00 så försöker dom få slut på all krig i världen, vid slutet av TV-serien har dom lyckats och det är fred i världen, så utomjordingar är bara nästa steg för att sen skapa fred med andra världar.

Ta och lyssna på episod 70 av MAHQ's podcast Gundamn där dom pratar om filmen och allt tjafvs.

Med en sådan final kan jag gladligen säga till någon som fortfarande funderar på att se en Gundam serie, att 00 funkar jättebra som både ens första eller enda Gundam serie.
Så sitt bekvämt, släck ljuset, dra upp volymen och njut av en spektakulär avslutning till en riktigt bra serie.

+Quote Post

5 pages V  < 1 2 3 4 5 >
Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 25 May 2013 - 20:41