Någon gång i det gamla forumet minns jag att det fanns en tråd där vi pratade om andra serier eller anime med robotar i.
Ständigt hör jag en del svenska anime-fans säga att dom inte brukar gilla mecha eller sciencefiction serier. Jag å andra sidan har länge varit fan av animer med robotar eller med en allvarlig ton.
GundamFör mig och många andra var
Gundam Wing den första gundamserien jag såg och jag gillade den. Lite senare började jag märka en del skumma saker, karaktärerna betedde sig underligt, musiken var kass och ondingarna var helt obegripliga.
Jag såg senare lite på
Gundam Seed och tyckte den var mycket bättre än Wing. Den var snygg, karaktärerna betedde sig verkligt och kändes bättre. Dessvärre hade den fått en massa kritik från folk som sa att Wing är bäst, jag hade inte sett många avsnitt men jag gillade den och brydde mig inte vad folk sa. Igen var det svårt att hitta ett ställe och ladda ner resten.
Sen kom
Gundam 00 och jag bestämde mig för att strunta i Seed och bli fan av den här serien istället. Det blev också den första anime jag såg medans den gick i Japan, det var lätt att undvika spoilers och jag lärde mig alla karaktärers namn väl och det blev min nya favoritserie.
Jag hade fortfarande inte sett färdigt på Wing eller Seed och när första säsongen av 00 var slut bestämde jag mig att sluta stå still och se färdigt på dom. Lyckligtvis fanns det torrents med dom serierna, jag laddade först ner Seed och jösses vilken bra serie det var! Senare var det dags för
Gundam Seed Destiny och den var inte lika bra som Seed men tyckte ändå den var intressant och det var karaktärer jag kände igen.
Sen såg jag äntligen färdigt på Wing och det var inte den bra serien som alla sa, sen visades sig att Wing var verkligen inte så bra enligt gundamfans och att Seed var bättre.
Nu är den andra säsongen av 00 över och det kommer en film nästa år. Just nu ser jag på den allra första serien från 79 och planerar nu att se alla gundamserier.
MacrossLänge hade jag sett namnet och visste att den hade en massa serier som hörde ihop med varandra. Jag orkade inte riktigt ta en titt för tidslinjen kanske verkade lite förvirrande och jag trodde att
Macross och
Robotech var olika serier som också hörde ihop med varandra. Sen såg jag en förklaring som sa att Robotech var namnet till den engelska dubbningen till Macross och att några andra serier lades till och skapade
Robotech-sagan. Sen blev jag lite intresserad av att se den första serien för nu hade jag ork att se en annan serie med uppföljare och någon klassiker borde jag allt se tänkte jag. Sen helt plötsligt såg jag en serie jag älskade direkt efter de första avsnitten, aldrig kunde jag ana att en 25 år gammal anime kunde vara så dramatisk, bra animerad och ha en story med både utveckling och romans som fick mig att vilja se nästa avsnitt.
Sen kollade jag igenom tidslinjen och den var inte så förvirrande som jag trodde den var. Just nu är Macross en av mina absoluta favoritserier och om man är ett mecha-fan måste man helt enkelt se den, jag var så sur på mig att jag inte såg den tidigare.
Sen såg jag filmen
Macross: Do you remember love som var en återberättelse av serien och den filmen var enligt mig ett mästerverk. Man behövde dock ha sett serien för att fatta den och den hade en massa dramatiska stunder som jag verkligen gillade.
Uppföljarna började jag sen planera att se och några av dom hade till och med några karaktärer från den första serien och det kändes skönt att se dom. Den senaste serien,
Macross Frontier hade en massa referenser till de tidigare serierna med en del namn, scener och dom till och med nämnde en del karaktärer från dom men inte många.
Macross rekommenderas stort.
SuperrobotarSuperrobot-genren som började i 70-talet med
Mazinger Z blev jag intresserad av när jag äntligen insåg att jag var ett mecha-fan. Jag ville gärna lära mig historien om mecha och jag lärde mig om klassikerna
Mazinger,
Getter Robo,
Grendizer,
Jeeg o.s.v. Dom serierna är kult nu, en del kan nog vara svåra att hitta textade men dom har minnesvärda introsånger och så fort jag ser en parodi eller ett referens till dom så reagerar jag direkt.
De modernare är tydligen underskattade eller riktade åt endast mecha-fans. Den bästa av de modernare är
Genesis of Aquarion tycker jag, dramatisk, snygg och häftig robot men av någon anledning är den inte välkänd inom som jag tycker den borde vara.
Den senaste superrobotserien är
Tengen Toppa Gurren-Lagann och har tydligen fått massor av god kritik men jag tycker den är ASFUL

, jag avskyr stilen i den serien och jag har lärt mig att inte döma efter utseendet men den stilen är bara för mycket.
En del svenska anime-fans brukar säga att dom har sett
Evangelion när det pratas om mecha, men jag tycker inte den är något bra exempel som folk ska ha för mecha. Om folk ska ha ett bra exempel bör dom se en serie med robotar som har traditionell design och som inte ser ut som monster.
Kan ni berätta om era upplevelser med mecha (det snackas inte om transformers här)?
This post has been edited by Taxos: 15 December 2009, 21:50