NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

> Mecha anime, Något jag tycker vi borde ta upp igen
Taxos
post 9 May 2009, 23:01
Post #1 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Group: Members

Någon gång i det gamla forumet minns jag att det fanns en tråd där vi pratade om andra serier eller anime med robotar i.
Ständigt hör jag en del svenska anime-fans säga att dom inte brukar gilla mecha eller sciencefiction serier. Jag å andra sidan har länge varit fan av animer med robotar eller med en allvarlig ton.

Gundam
För mig och många andra var Gundam Wing den första gundamserien jag såg och jag gillade den. Lite senare började jag märka en del skumma saker, karaktärerna betedde sig underligt, musiken var kass och ondingarna var helt obegripliga.
Jag såg senare lite på Gundam Seed och tyckte den var mycket bättre än Wing. Den var snygg, karaktärerna betedde sig verkligt och kändes bättre. Dessvärre hade den fått en massa kritik från folk som sa att Wing är bäst, jag hade inte sett många avsnitt men jag gillade den och brydde mig inte vad folk sa. Igen var det svårt att hitta ett ställe och ladda ner resten.
Sen kom Gundam 00 och jag bestämde mig för att strunta i Seed och bli fan av den här serien istället. Det blev också den första anime jag såg medans den gick i Japan, det var lätt att undvika spoilers och jag lärde mig alla karaktärers namn väl och det blev min nya favoritserie.
Jag hade fortfarande inte sett färdigt på Wing eller Seed och när första säsongen av 00 var slut bestämde jag mig att sluta stå still och se färdigt på dom. Lyckligtvis fanns det torrents med dom serierna, jag laddade först ner Seed och jösses vilken bra serie det var! Senare var det dags för Gundam Seed Destiny och den var inte lika bra som Seed men tyckte ändå den var intressant och det var karaktärer jag kände igen.
Sen såg jag äntligen färdigt på Wing och det var inte den bra serien som alla sa, sen visades sig att Wing var verkligen inte så bra enligt gundamfans och att Seed var bättre.
Nu är den andra säsongen av 00 över och det kommer en film nästa år. Just nu ser jag på den allra första serien från 79 och planerar nu att se alla gundamserier.

Macross
Länge hade jag sett namnet och visste att den hade en massa serier som hörde ihop med varandra. Jag orkade inte riktigt ta en titt för tidslinjen kanske verkade lite förvirrande och jag trodde att Macross och Robotech var olika serier som också hörde ihop med varandra. Sen såg jag en förklaring som sa att Robotech var namnet till den engelska dubbningen till Macross och att några andra serier lades till och skapade Robotech-sagan. Sen blev jag lite intresserad av att se den första serien för nu hade jag ork att se en annan serie med uppföljare och någon klassiker borde jag allt se tänkte jag. Sen helt plötsligt såg jag en serie jag älskade direkt efter de första avsnitten, aldrig kunde jag ana att en 25 år gammal anime kunde vara så dramatisk, bra animerad och ha en story med både utveckling och romans som fick mig att vilja se nästa avsnitt.
Sen kollade jag igenom tidslinjen och den var inte så förvirrande som jag trodde den var. Just nu är Macross en av mina absoluta favoritserier och om man är ett mecha-fan måste man helt enkelt se den, jag var så sur på mig att jag inte såg den tidigare.
Sen såg jag filmen Macross: Do you remember love som var en återberättelse av serien och den filmen var enligt mig ett mästerverk. Man behövde dock ha sett serien för att fatta den och den hade en massa dramatiska stunder som jag verkligen gillade.
Uppföljarna började jag sen planera att se och några av dom hade till och med några karaktärer från den första serien och det kändes skönt att se dom. Den senaste serien, Macross Frontier hade en massa referenser till de tidigare serierna med en del namn, scener och dom till och med nämnde en del karaktärer från dom men inte många.
Macross rekommenderas stort.

Superrobotar
Superrobot-genren som började i 70-talet med Mazinger Z blev jag intresserad av när jag äntligen insåg att jag var ett mecha-fan. Jag ville gärna lära mig historien om mecha och jag lärde mig om klassikerna Mazinger, Getter Robo, Grendizer, Jeeg o.s.v. Dom serierna är kult nu, en del kan nog vara svåra att hitta textade men dom har minnesvärda introsånger och så fort jag ser en parodi eller ett referens till dom så reagerar jag direkt.
De modernare är tydligen underskattade eller riktade åt endast mecha-fans. Den bästa av de modernare är Genesis of Aquarion tycker jag, dramatisk, snygg och häftig robot men av någon anledning är den inte välkänd inom som jag tycker den borde vara.
Den senaste superrobotserien är Tengen Toppa Gurren-Lagann och har tydligen fått massor av god kritik men jag tycker den är ASFUL pinch.gif , jag avskyr stilen i den serien och jag har lärt mig att inte döma efter utseendet men den stilen är bara för mycket.
En del svenska anime-fans brukar säga att dom har sett Evangelion när det pratas om mecha, men jag tycker inte den är något bra exempel som folk ska ha för mecha. Om folk ska ha ett bra exempel bör dom se en serie med robotar som har traditionell design och som inte ser ut som monster.

Kan ni berätta om era upplevelser med mecha (det snackas inte om transformers här)?

This post has been edited by Taxos: 15 December 2009, 21:50

--------------------
Go to the top of the page

+Quote Post

Start new topic
Replies
Taxos
post 21 July 2009, 11:07
Post #2 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Group: Members

Nu har jag hittat trailern till Macross Frontier filmen.

Direct link
Go to the top of the page

+Quote Post

Posts in this topic
Taxos   Mecha anime   9 May 2009, 23:01
BigPete   Jag ÄLSKAR serier med mecha! Jag tyckte att bå...   9 May 2009, 23:28
Lucar-tron   Jag älskar också mecha! :w00t: jag gillar seri...   10 May 2009, 12:25
predaking   Jeg har aldri helt forstått hvorfor GaoGaiGar er d...   10 May 2009, 18:10
Taxos   Mina upplevelser med ensamstående mechas har varit...   13 May 2009, 14:30
Jorgo   Har tänkt att se Zoids Genesis, verkar grym! R...   10 June 2009, 15:04
Dark Primus   Jag har kollat igenom 8 svenska dubbade avsnitt ut...   14 June 2009, 13:35
Taxos   Sen har jag bara saett lite glimtar från olika Gun...   14 June 2009, 14:10
Lucar-tron   Sen har jag bara saett lite glimtar från olika Gun...   14 June 2009, 14:32
Wheeljack   Om ni gillar mecha så rekommenderar jag det här sp...   22 June 2009, 12:56
Taxos   När vi ändå är inne på bilder, kolla in den här: h...   22 June 2009, 17:47
Taxos   Nu har det kommit nyheter om att den kommande Macr...   1 July 2009, 09:59
Taxos   Nu har jag hittat trailern till Macross Frontier f...   21 July 2009, 11:07
Lucar-tron   Ja, det ser bra ut utav trailern. Får hoppas att s...   21 July 2009, 21:01
Magnus Prime   Är det någon som vet vart man kan se 'Brave...   16 August 2009, 18:33
obsidian x   Jag såg Robotech (Macross) på Sky Channel i mitten...   25 August 2009, 22:14
Lucar-tron   Har sett fem avsnitt utav Voltes V och ska nu ta o...   26 August 2009, 10:08
Taxos   Jag såg nu i sommaren äntligen Gaogaigar och är nu...   26 August 2009, 10:46
obsidian x   Okej, tack för svaret Taxos. Har hört talas om Bra...   26 August 2009, 23:47
Lucar-tron   Har till slut sett färdigt på alla 40 episoderna u...   2 October 2009, 20:48
Taxos   Har hittat en del riktigt schyssta videos på Youtu...   8 October 2009, 13:16
Taxos   Igen ute på Youtube: En ny trailer till Macross Fr...   10 October 2009, 23:12
Lucar-tron   Åh... jag skulle gärna vilja se den filmen. :) O...   11 October 2009, 18:55
BigPete   Jag kan rekommendera Gundam SEED och Gundam SEED D...   11 October 2009, 20:17
Taxos   Åh... jag skulle gärna vilja se den filmen. :) O...   11 October 2009, 20:17
Lucar-tron   Åh... jag skulle gärna vilja se den filmen. :) O...   11 October 2009, 20:29
Taxos   Nu börjar det verkligen hypa inför Macross Frontie...   16 October 2009, 23:33
Taxos   Jag rotade upp #7/06 av Manga Mania där dom hade a...   11 November 2009, 16:00
Lucar-tron   Idag så har jag tillslut sett alla avsnitt utav Gu...   8 December 2009, 18:39
Taxos   ojojojojojojojoj Jag har precis sett färdigt på V...   18 December 2009, 15:33
Lucar-tron   Oj, där ser man. Då vet jag en Gundam serie som ja...   18 December 2009, 21:51
Taxos   Efter jag såg färdigt på Gundam 00 i april förra å...   2 April 2010, 00:01
Taxos   !!!Det som sades här tidigare var ett ...   2 April 2010, 18:42
Kalimac   Kan ju kommentera de Gundam-serier jag har sett: ...   6 April 2010, 17:42
Taxos   Det här kanske kan gottgöra för det lilla aprilskä...   22 April 2010, 16:05
Lucar-tron   Kollade på Mazinkaiser the movie på Youtube nylige...   22 July 2010, 21:05
Taxos   Nu när det har gått mer än ett år sen jag startade...   26 September 2010, 18:37
Tformer   [u][b]King of Braves GaoGaiGar O ja, riktigt häfti...   26 September 2010, 19:55
Kalimac   Star Driver ser ut som en blandning av hot blood o...   26 September 2010, 21:17
Lucar-tron   Jag har försökt kolla på Escaflowne innan och tyck...   27 September 2010, 08:34
Taxos   Jag har försökt kolla på Escaflowne innan och tyck...   27 September 2010, 10:16
Lucar-tron   Jag har försökt kolla på Escaflowne innan och tyck...   27 September 2010, 11:22
Taxos   Först och främst: New Getter Robo är nog det enda ...   30 October 2010, 20:06
Lucar-tron   The False Diva verkar vara intressant och att jag ...   30 October 2010, 21:35
Taxos   För ett tag sen hörde jag en del klagomål om filme...   31 January 2011, 13:20
Kalimac   Såg samma film för någon vecka sen. Bitvis var den...   2 February 2011, 23:59
Lucar-tron   Kan berätta om tre serier som jag såg dem senaste ...   16 May 2011, 08:53
Taxos   [b][u]Dancouga - Super Beast God Bra serie, men ja...   16 May 2011, 12:16
Lucar-tron   [quote name='Lucar-tron' post='72096' date='1...   16 May 2011, 12:26
Lucar-tron   Har varit på Uppcon i helgen och där så såg jag på...   6 June 2011, 14:11
Taxos   Jag räknade ut för ett tag sen hur mycket mecha ja...   6 June 2011, 21:10
Taxos   Jag kanske borde starta en blogg om detta och efte...   10 June 2011, 14:17
Lucar-tron   Får verkligen hoppas på en välskriven story i den ...   10 June 2011, 16:41
Taxos   Då har jag sett färdigt på Armored Trooper Votoms ...   23 June 2011, 19:25
Taxos   Det har varit mycket snack runt nätet om ännu en n...   23 June 2011, 19:27
Lucar-tron   Kan berätta om serier som jag har sett på senaste ...   21 September 2011, 17:14
Taxos   Har du märkt att på senare tid är det bara du och ...   21 September 2011, 20:13
BigPete   Jag hade jättegärna snackat en massa om animé men ...   22 September 2011, 01:04
Lucar-tron   Seså Pete, alla kan inte vara perfekta. *Klappar P...   22 September 2011, 07:37
Kalimac   Såg de tre första avsnitten av Gundam AGE igår. Bö...   25 October 2011, 17:38
Taxos   Har precis sett den andra Macross Frontier filmen ...   28 October 2011, 21:09
Lucar-tron   Har precist äntligen sett Gundam 00 Awakening of t...   29 October 2011, 20:59
Lucar-tron   (Återuppväcker den här tråden, hoppas ni inte har ...   24 November 2012, 19:38

Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 22 May 2013 - 00:54