NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

5 pages V  < 1 2 3 4 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Mecha anime, Något jag tycker vi borde ta upp igen
obsidian x
post 25 August 2009, 22:14
Post #16 | Print

Lars
Haninge, Stockholm, Sweden

Group: Members

Jag såg Robotech (Macross) på Sky Channel i mitten av åttiotalet, gillade den. Köpte Macross: Do you remember love för ett par år sedan och tänkte väl lägga vantarna på Macross-serien såsmåningom.
Annars har jag inte sett så mycket Mecha-anime förutom något avsnitt av Gundam. Skulle vara kul att ge sig hän nån Mecha-serie i framtiden kanske.

Finns det nån animé med självmedvetande, artificiell intelligens eller dylikt "levande" robotar?
Det är väl schysst med Mecha och så men jag föredrar när inte "puny flesh-creatures" styr dem.
Jag gillar mina robotar oberoende av människor, gillar inte konceptet headmaster, Powermaster osv så mkt heller.

Finns en japansk serie som heter Machine Robo: http://www.youtube.com/watch?v=Zk6Mjtln8Zc...feature=related som kom i kölvattnet av Transformers framgång. Den bygger på samma leksaker som Gobots men det är en helt annan story och animation som tur är.
Jag gillar introsången jag länkade till och impulsköpte 3 dvd:er med avsnitt (mer finns tydligen inte släppt, iaf inte utanför Japan).
Vet inte så mkt om den men de verkar vara styrda av människor ser det ut som i introt men får väl se hur det är när de dimper ned i brevlådan.

This post has been edited by obsidian x: 25 August 2009, 22:18
Go to the top of the page

+Quote Post
Lucar-tron
post 26 August 2009, 10:08
Post #17 | Print
Pokéformer

Alexander Mars
Halmstad, Halland, Sweden

Har sett fem avsnitt utav Voltes V och ska nu ta och titta på sjätte avsnittet.
Voltes V är vad jag tycker en bra serie med intressanta karaktärer, storyn är än så länge bra, musiken är bra, och att roboten är cool. cool.gif

--------------------
Transformers: Soul Masters. http://www.ntfa.net/forums/index.php?showtopic=3804

Most wanted just now!
All the in show characters from Beast Wars (Maximal 5/10), in show characters from Beast Wars II (3 Maximals and 1 Predacon) and the Shadow Commander for NP.
Non TF: All the Go-Onger engines. DaiGoYou and the Origamis from Samurai Sentai Shinkenger.

+Quote Post
Taxos
post 26 August 2009, 10:46
Post #18 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Jag såg nu i sommaren äntligen Gaogaigar och är nu inne på FINAL och det är sannerligen ¨epic¨.
Jag såg även Zeta Gundam och än så länge har inte dom från Universal Century eller Yoshiyuki Tomino imponerat mig (men dom är ändå bra enligt mig), snart ska jag se Gundam ZZ (som sägs vara den sämsta), jag ser fram emot Char's Counterattack och de tre UC OAVerna.

Finns det nån animé med självmedvetande, artificiell intelligens eller dylikt "levande" robotar?

Såvida jag vet så är det bara Transformers och Brave-serien som har självmedvetande robotar. Det kan finnas fler, men för det mesta är det någon som styr roboten.

Om någon tänker se Shin Mazinger Shougeki! Z-Hen, gör inte det! Storyn är hemskt seg, den första striden är fem avsnitt lång, och det händer bara en ny sak i varje avsnitt.

Det finns en riktigt schyst hemsida om mecha: MAHQ. Där har dom info om serierna, robotarna, recensioner till varje avsnitt och har även en podcast med det roliga namnet ¨Gundamn¨. En kul sak är att se ett avsnitt och sen läsa recensionen av det avsnittet där.

This post has been edited by Taxos: 26 August 2009, 10:47

--------------------

+Quote Post
obsidian x
post 26 August 2009, 23:47
Post #19 | Print

Lars
Haninge, Stockholm, Sweden

Okej, tack för svaret Taxos. Har hört talas om Brave förut och googlade lite på det nu. Ska ge Brave en chans. Tackar.

+Quote Post
Lucar-tron
post 2 October 2009, 20:48
Post #20 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Har till slut sett färdigt på alla 40 episoderna utav Voltes V och tycker att det var en av dem bästa mecha serierna jag har sett.
Det hade en lite sorglig men lycklig slut.

Egentligen så har jag aldrig tyckt att någon mecha anime var dålig, förutom "Fafner in the Azure". Har bara sett första avsnittet, men har inte sett mer på grund utav att det avsnittet var så tråkigt.
Javisst, man kan inte döma en hel serie bara utav en episod, men ändå, det var en väldig tråkig avsnitt.

+Quote Post
Taxos
post 8 October 2009, 13:16
Post #21 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Har hittat en del riktigt schyssta videos på Youtube.

En musikvideo gjord för Gundams 30-års jubileum med sången Skill av JAM Project (det kom oväntat för mig)

Direct link

Också gjord för Gundams 30-års jubileum är ett klipp där alla huvudrolls-gundams är med, dom lade till och med dit Unicorn Gundam, som det kommer en OAV av nästa år.

Direct link

Ett par klipp som har funnits rätt länge:
En dokumentär (om man kan kalla det) som går igenom alla välkända mecha serier, från Mazinger Z till Neon Genesis Evangelion. Klippen som används kan ibland vara från det senare avsnitten och kan innehålla spoilers, plus att berättaren säger en massa saker som bara den som sett serien förstår. Men det är ändå rekommenderat.

Direct link

Och något som verkar vara en trailer till Mazinkaiser, där man får se Mazinger Z få spö och får sen hjälp av Great Mazinger, Jeeg, Getter Robo m.m.

Direct link

En parodi av trailern till Transformers (2007) med klipp från Gundam 00, riktigt fräck!

Direct link

Och till sisst en musikvideo med alla fräcka scener från Macross-serien, det används inget klipp från Macross II: Lovers Again så det är bara det officiella/bra grejerna här biggrin.gif .

Direct link

This post has been edited by Taxos: 8 October 2009, 19:22

+Quote Post
Taxos
post 10 October 2009, 23:12
Post #22 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Igen ute på Youtube:
En ny trailer till Macross Frontier filmen som kom ut idag. Massa nya klipp och en ny sång. Det kommer nog bli en del prat om den filmen här.

Direct link

+Quote Post
Lucar-tron
post 11 October 2009, 18:55
Post #23 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Åh... jag skulle gärna vilja se den filmen. smile.gif

Och dessa Gundam videorna var riktigt coola. Känner för att vilja se någon Gundam serie. Någon att rekommendera?

+Quote Post
BigPete
post 11 October 2009, 20:17
Post #24 | Print
Chuck Norris-approved!

Arlöv, Sweden

Group: Administrators

Jag kan rekommendera Gundam SEED och Gundam SEED Destiny. Ruskigt bra!

--------------------

+Quote Post
Taxos
post 11 October 2009, 20:17
Post #25 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

QUOTE(Lucar-tron @ 11 October 2009, 19:55) *

Och dessa Gundam videorna var riktigt coola. Känner för att vilja se någon Gundam serie. Någon att rekommendera?

Jag skulle nog rekommendera Gundam Seed eller Gundam 00. För många inklusive mig så var Gundam Wing den första vi såg men den visade sig att inte vara särskilt bra. Många brukar klaga över att Seed återanvände en massa plot grejer från den allra första serien, men det var egentligen en hyllning och för att få in nya fans, forståss har den även några nya grejer.
Den nyaste serien, Gundam 00 är nog också en bra första Gundam, jag hade bara sett halva Wing och inte mycket Seed när den kom ut och jag gillade den verkligen, en intressant sak att veta är att skådespelaren till Amuro Ray (huvudrollen i första serien) är med men spelar en onding.

Om du vill börja med en modern serie är nog Gundam 00 den rätta, den har fått mer god kritik och har en intressant story med mysterier och plot twists.

+Quote Post
Lucar-tron
post 11 October 2009, 20:29
Post #26 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

QUOTE(Taxos @ 11 October 2009, 21:17) *
QUOTE(Lucar-tron @ 11 October 2009, 19:55) *

Jag skulle nog rekommendera Gundam Seed eller Gundam 00. För många inklusive mig så var Gundam Wing den första vi såg men den visade sig att inte vara särskilt bra. Många brukar klaga över att Seed återanvände en massa plot grejer från den allra första serien, men det var egentligen en hyllning och för att få in nya fans, forståss har den även några nya grejer.
Den nyaste serien, Gundam 00 är nog också en bra första Gundam, jag hade bara sett halva Wing och inte mycket Seed när den kom ut och jag gillade den verkligen, en intressant sak att veta är att skådespelaren till Amuro Ray (huvudrollen i första serien) är med men spelar en onding.

Om du vill börja med en modern serie är nog Gundam 00 den rätta, den har fått mer god kritik och har en intressant story med mysterier och plot twists.

Ok. Tackar. ^^ *Laddar ner första säsongen av Gundam 00*
Det ska bli intressant att se det. smile.gif

+Quote Post
Taxos
post 16 October 2009, 23:33
Post #27 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Nu börjar det verkligen hypa inför Macross Frontier The Movie: The False Diva med ännu en ny trailer, nog den bästa hitils.

Direct link
Från vad vi sett hitils så kommer filmen nog ha samma kvalitet som serien och återanvända samma klipp men med några ändringar plus några helt nya scener. Den scenen med alla gula kugghjul ser riktigt snygg ut och jag hoppas det blir några nya schyssta referenser till de tidigare serierna.

This post has been edited by Taxos: 17 October 2009, 09:18

+Quote Post
Taxos
post 11 November 2009, 16:00
Post #28 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Jag rotade upp #7/06 av Manga Mania där dom hade artiklar om mecha-genren samt en tävling där man kunde vinna gundam modeller.
Efter att jag läste igenom dom bestämde jag mig att skriva av dom och lägga upp dom här. Det blir nog något intressant att läsa.
MECHA
Gigantiska robotar!

Kolossala, skinnande robotar med enorma krafter, som styrs av små och osäkra tonåriga piloter. Mechagenren, eller giant robo som den kalla i Japan, är den ultimata powertrippen.

Många av de genrer som förekommer inom manga och animé har sina förebilder i litteratur, film och så vidare, men mecha har uppstått inom den japanska populärkulturen. Ordet är en förkortning av engelskans mechanical, och står i Japan för alla sorters mekaniska prylar, från robotar till brödrostar. I Väst har termen kommit att betyda just japanska robotar, eller mer specifikt kolossala robotar som styrs från en cockpit, inte sällan av en mycket ung pilot. Japanerna använder själva den mer passande termen >>giant robo<<.

Giant Robo-genren har sitt namn efter en manga av Mitsuteru Yokoyama, en av 60- och 70-talets stora mangatecknare, känd för bland andra Tetsujin 28 (Gigantor i USA). Giant Robo blev snart även en tokusatsu (specialeffektstung tv-serie - se #7/04 - red), sänd 1967 på amerikansk TV som >>Johnny Sokko and his Flying Robot<<. Giant Robo fick en revival långt senare, då en serie OVA:er baserad på serien blev en av de mest framgångsrika av flera försök att återuppliva gamla robotserier under 90-talet. Den fem timmar långa animationen, som finns att få tag på engelska i en 3-dvd-utgåva, betraktas av många animefans som en modern klassiker.

Giant Robo var dock ingen omedelbar succé. Den första riktigt framgångsrika animén med gigantiska robotar skapades under tidigt 70-tal, av den legendariska Go Nagai. Hans Mazinger-Z etablerade mycket av det som senare blivit konventioner i genren, och är ett praktexempel på den ena underavdelningen av mecha: >>super robots<<, som handlar om ultramoderna robotar ofta med mystiska och/eller övernaturliga inslag.

Mobile Suit Gundam
Den mest framgångsrika mechan är utan tvekan Mobile Suit Gundam, som debuterade som animé 1979. Gundam etablerade den andra stora undergenren: >>real robots<<, där robotarna är mer verktyg än mystiska, levande organismer och fokus snarare ligger på piloterna som styr dem. Gundam är intressant inte minst eftersom den har fått ett så uttalat fredbudskap, vilket är oväntat i en historia om stora krigsrobotar som slåss. Gundam är en hel industri och efter mer än 25 år finns det så många manga- och animé-serier att man lätt kan gå vilse. I likhet med till exempel TV-serien Star Trek finns det olika tidsepoker som serierna utspelar sig i. Huvudspåret är den ursprungliga Mobile Suit Gundam, men det finns även G Gundam, Gundam Wingoch Gundam Seed- vilka alla utspelar sig vid olika tillfällen och har helt separata uppsättningar hjältar. En bra start för den som vill kasta sig in i Gundam-världen kan vara Gundam: The Origin, en ny manga av en av upphovsmännen bakom den första TV-serien, som återberättar den ursprungliga historien.

Idag är Gundam om möjligt mer populär än någonsin, både i Japan och övriga världen. Om man skall jämföra med ett populärkulturellt fenomen i Väst blir det nog X-Men i USA. som startades redan på 60-talet och ständigt utkommer i nya serie- och filmversioner. Ofta rör det sig om liknande historier, även om det i USA istället för robotar är superhjältar som iförda tighta trikåer flyger omkring och räddar världen.

Andra kända mecha är till exempel The Super Dimension Fortress Macross, eller Robotech som den kallades när den lanserades i Väst. På senare tid är en av de mest framgångsrika mecha-historierna Neon Genesis Evangelion, vars mangainkarnation just nu utkommer på svenska.

Påhittad teknologi
Att mecha/giant robots är populärt i Japan går inte att ta fel på. Nya manga och animé startas hela tiden. En underhållande aspekt av denna genre är de som försöker sig på att studera hur dessa påhittade teknologiska vidunder skulle kunna fungera i verkligheten. På nätet kan man finna allt från glada amatörer som byggt sin egen Appleseed-battlesuit, till vetenskapsmän som försöker räkna ut hur väl RX-78 Gundam skulle kunna klara sig på ett slagfält jämfört med en hypermodern tanks - se till den engelska versionen av nätuppslagsverket Wikipedia för en mycket underhållande analys.

I slutänden går det dock inte att komma ifrån att en gigantisk stridsmaskin som omkring på två ben och rör sig som en människa inte precis ses som den ultimata formen av vapentillverkarna i världen just nu. Men visst ser det häftigt ut i manga och animé...

Många anser för övrigt att mecha just gör sig bäst som animé. Ofta börjar historierna som animerade TV-serier (se den andra artikeln om mecha i det här numret för en översikt), men mangaversionerna ger möjlighet till andra upplevelser. Inte sällan berättar nämligen mangaskaparna en delvis annorlunda berättelse, varför även hardcoreaniméfansen blir engagerade.

Mecha i Sverige
Den svenska marknade har än så långe inte precis översvämmats av mecha, varken i manga- eller animéform. När det har kommit något över huvud taget har det ofta varit i samband med lanseringar av merchandise; prylar som troligtvis både fascinerat och förbryllat eftersom de för det mesta inte backats upp särskilt mycket av de serier och filmer de bygger på. Någon gång i början av 80-talet släpptes till exempel metallfigurer baserade på ovan nämnda Robotech, något som fängslade undertecknad trots att de lanserades med en uselt tecknad reklamserietidning. Det kom även ett par videofilmer med Robotech/Macorss ungefär samtidigt, som också verkar ha lämnat ett outplånigt spår på dem som såg dem. Macross finns idag nyutgiven på svensk DVD.

En annan merchandise-styrd robothistoria som utkommit i olika inkarnationer i Sverige är Transformers. Enligt definitionen ovan är Transformers kanske inte riktigt att betrakta som mecha, men den delar många av dragen med underavdelningen super robots med sina levande robothjältar. Transformers har kommit och gått i Sverige, senast spinoffen Transformers Armada, som hade en egen serietidning en kort stund. Och det lär inte vara sista gången vi får se Decepticons och Autobots slåss om världsherrarväldet - en liveactionfilm planeras av DreamWorks för premiär under 2007. Och trenden merchande-styrda lanseringar verkar bara fortsätta. Nyligen introducerade leksakstillverkaren Lega Exo-Force, byggsatser som tydligt inspirerats av mecha, bland annat med gratis serietidningar.

Även om vi i Sverige inte har fått se så mycket mecha i serieform finns det massor av spännande manga om man vill läsa på engelska. Här intill presenterar jag några av de mer intressant mechaserierna som just nu ges ut i USA.

-Gundam Seed-
Det finns så många serier som utspelar sig i Gundam-universumet att det kan vara svårt att orientera sig. Som tur är har man under de senaste åren lanserat den ursprungliga historien i en ny version för 2000-talets publik. Serieversionen tecknas av Masatsugu Iwase och den första volymen innehåller också en bra översikt över hela Gundam-universumets historia.

-Visions of Escaflowne-
Visions of Escaflowne av Katsu Aki är ett modernt exempel på den mystiska/fantasyinspirerade inriktningen av mecha. Huvudpersonen är tjejen Hitomi, som dras in i en annan värld, där olika länder slåss mot varandra och kanske framför allt mot ett kungarike som verkar inställt på att underkuva alla de andra. Till sin hjälp har båda sidor gudaliknande robotar som verkar behöva Hitomi för att fungera.

-The Big O-
The Big O av Hitoshi Ariga är tecknad i en effektfull retro/steampunk-stil och utspelar sig i en framtid då många har tappat sina minnen. Huvudpersonen påminner om Bruce Wayne/Batman (komplett med åldrande betjänt), men med den skillnaden att han bekämpar brott med en stor robot. En serie som i sitt användande av kontraster mellan svart och vitt är en fröjd för ögat.

-RahXephon-
RahXephon av Yutaka Izibuchi och Takeaki Momose är en sciense fiction-mecha i samma stil som Neon Genesis Evangelion. Tokyo sveps in i en mystisk sfär och all kommunikation med omvärlden bryts. Förenta nationerna leder en speciell organisation som skall befria staden från dess ockupanter, de utomjordiska Mu. Mitt i detta hamnar den unge killen Auato som visar sig vara en av de få som kan styra RahXephon, en mytomspunnen gigantisk robot, Gillar du NGE är detta en Manga för dig.

Fler mecha:
Neon Genesis Evangelion av Yoshiyuki Sadamoto - Den mest omtalade mechahistorien av dem alla. Utges för tillfället på svenska.
Frontier Line av Yoshihisa Tagami - Korta berättelser om världen Sodom, där enda sättet att överleva det krig som pågår verkar vara att vända sig till de mystiska robotar som lämnats kvar av utomjordingar.
Mobile Police Patlabor av Masami Yuki- När skurkarna tar till den senaste robotteknologin Labors måste polisen följa efter och skapar Patrole Labors, Patlabors.
Voltron Volume 1: Revelations - En amerikansk serieversion av den klassiska 80-tals animén Voltron, Defender of the universe.

Mecha i Anime
Mecha, som vi finner i både anime och manga, är inte bara robotar, även om det är det vi i Väst först associerar till. När en japanska animeskapare pratar om att designa mecha så inkluderar han även övrig mekanik; bilar, fartyg, rymdstationer, vapen och så vidare. Kraven höjs för varje ny anime på att komma på ny design, intressanta komponenter och komplicerade teorier för hur de fungerar. Även Air Gear, som till större delen handlar om gängkrig, lägger stor vikt vid den tekniska aspekten av Air Treck, vilket man kan se i de detaljerade tekniska förklaringarna. Mycket av mekaniken i anime är försåtss rena påhitt. Men för att hålla intresset uppe hos läsarna så blandar man det gärna med verklighetens teknlogi, och rådgör med experter då det krävs. Eftersom ni kunde läsa mycket om robotmecha i den förra artikelns så kommer här några exmepel på andra aspekter av mecha i anime.

-Astro Boy-
Japans första animerade TV-serie, som sändes 1963, var en mechaanime, Tetsuwan Atomu. Osamu Tezukas älskade huvudkaraktär var ju faktiskt en robotpojke med ett hjärta drivet med atomkraft. Första gången animerades den i svartvitt men efteråt har även en färglagd remake sänts på TV. Astro Boy lever i en värld där månniskor och robotar lever tillsammans. Hans skapare, Dr Tenma, tillverkare Astro Boy efter att han egen son dött i en bilolycka, men eftersom Astro Boy inte kan fylla tomrummet efter Tobio så säljer Dr Tenma honom till en cirkus. Där upptäcktes han av Professor Ochanomizu som tar hand om honom och låter honom bekämpa världens orättvisor och människohatande robotar.

-s.CRY.ed-
Mecha förknippas ofta med ett skelett, som en robot man sätter sig i och styr inifrån. I Scryed är mechan något mer kroppsnära än så. Efter en underlig händelse får 22 år sedan har en del av Japan skurits av från fastlandet. och kallas numera för Lost Grounds. Där har mutationer, så kallade Alter Ability, börjat uppstå hos invånarna. Denna förmåga gör att man kan omforma sina kroppsdelar till kraftfulla vapen av metall. En blandning av Tetsuo the Iron Man och Dragonball är väl det bästa att beskriva denna smått unika mechaserie.

-Yukikaze-
Inför skapandet av Yukikaze så gjorde regissören Masahiko Ohkura och resten av teamet ett studiebesök hos det japanska luftsjälvförsvaret där det fick sitta med under start och en landning i ett stridsflygplan. Den här sciense fiction-animens mecha utgörs nämligen av halvfiktiva stridsflygplan, och har animarats noggrant efter verkliga plan. Serien, som baseras på två populära böcker, tog Studio Gonzo 4 år att färdigställa. Recensionerna har varit blandade, men rent visuellt är det en orgie för flygplansfantaster, fylld med dogfights mellan jordpiloter och de invaderande utomjordingarna ¨JAM¨.

-Last Exile-
Flygplan, denna gång i Steam Punk-modell, finner vi mängder av i retro-animen Last Exile. Pseudotekniken är minst lika genomtänkt, om än baserad på trä, stål och bly istället för hitech och kompositmaterial. Här möter vi Claus, vars högsta dröm är att bli en lika bra flygare som sin far. Under ett uppdrag hamnar han på luftskeppet Sylvana, vars kapten Alex är motvilligt fångad i ett krig där han inte vill välja sida. Tillsammans med sin andrepilot, Lavie, bestämmer sig Claus för att stanna på Sylvana och bli en riktig stridspilot. Tjusig retro-mecha och suverän animation är bara en av anledningarna till att denna underbara serie har blivit så populär. Hela tv-serien finns samlad i en snygg dvd-box från Escapi.

Mecha i vekligheten
Intresset för mecha i Japan är så stort att det finns folk som bygger verkliga versioner av mecha från anime och manga. Både Voltron, Gundam och Ghiblis Castle in the Sky finns att beskåda på rikigt, liksom en fungerande version av motorcykeln från Akira.

Andra animeserier som innehåller mecha:
Initial D
Mecha för bilfantasten. Streetracing på berget i Gunmas vackra, men livsfarliga, sligrande bergsvägar.
Galaxy Express 999
Rymdresor till fantastiska världar med hjälp av ett mekaniskt, gammaldags rymdtåg, skapad av mechafantasten Leiji Matsumoto.
Capeta
Denna sprillans nya motorsports-anime börjar med att handla om go-carts och forsätter med Formel 1.
Patlabor
Framtidens poliser sköter arbetet med mekansika extskelett, så kallade Patlabor.

Artikeln ¨Mecha i Anime¨ tycker jag verkar som en besvikelse, det står bara om animer där mecha delen är övriga maskiner, även om det hör dit så står det ju ändå tidigare att mecha görs nog bäst i anime form.

This post has been edited by Taxos: 12 November 2009, 21:42

+Quote Post
Lucar-tron
post 8 December 2009, 18:39
Post #29 | Print
Pokéformer

Alexander Mars

Idag så har jag tillslut sett alla avsnitt utav Gundam 00. biggrin.gif
En av dem bästa Mecha serier jag har sett, tycker jag. Fast sen får man ta och vänta på långfilmen som visar vad som händer efter andra säsongen. Vilket kommer för övrigt nästa år.

Nu funderar jag nog på att antingen se Gundam Seed eller se original serien, om jag nu hittar det vill säga.

+Quote Post
Taxos
post 18 December 2009, 15:33
Post #30 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

ojojojojojojojoj

Jag har precis sett färdigt på Victory Gundam och låt mig säga, det är nog en av det sämsta animerna jag sett (kanske allra sämst).

Jag hade innan hört både bra och dåligt om den här serien, den har sagts vara en den sorgligaste eller mörkaste gundamserien medans några sa att den var värdelös.
När jag började se på gundamserierna från Universal Century eran var det här en som jag inte riktigt såg fram emot, inte för att jag trodde den skulle suga men för att den inte skulle vara något märkvärdigt.
Folk hade alltid kallat ZZ Gundam för den sämsta gundamserien för den drog in massor av komedi (som inte hör hemma hos gundam eller serier om krig) och en del helt värdelösa avsnitt, men jag ska allt berätta varför jag tycker det här är den sämsta.

Redan i början ser man att Sunrise hade budgetproblem för animationen är inte särkilt snygg och inte färgerna heller. Det är inte mycket musikvariation med bara typ 5 bakgrundslåtar i hela serien, det är kort sagt jobbigt nog att bara titta på det.
Storyn är inte intressant, så ointressant att jag faktiskt slutade bry eller försöka förstå. Nog snackat om det.
Den här serien utspelar sig i UC 0153, alltså runt 60 år efter filmen Char's Counterattack och märker man det? Absolut inte! Det nämns inget från det tidigare serierna som ska då vara historiska händelser, förrutom att dom hittar ruinerna till en station som förstördes i ZZ Gundam och det är allt.
Maskinerna ser också ut och ha hamnat i fel serie, dom första onda robotarna flyger med en rotor som sitter på vänsterarmen som reser upp över huvudet och det ser hur ljöjligt ut som helst. Faktiskt så är det flesta mekanikdesignerna ganska fula och ser inte ut att passa i en gundamserie.
Karaktärerna är det stora felet här, ingen går att tycka om, alla har jobbiga röster och alla tjejer beter sig konstigt, plus att det är värdelösa karaktärer överallt! (bebisen och hunden)
Det är också vanligt i serier regisserade av Yoshiyuki Tomino att många viktiga karaktärer dör, här är det många som dör men ingen av dom är viktiga och känns helt meningslösa, när det dyker upp någon ny onding så kommer han eller hon dö i det avsnittet (en del senare).
Det är en del till varför några säger den har serien är bra för många av dom som dör är goda typer och att se dom dö ska vara sorgligt, en del dödscener är ja, ganska grymma och sorgliga i sitt sätt men det går inte att ta det på allvar för man bryr sig inte och serien suger.

Nu undrar ni nog varför jag satt igenom hela den här serien då, jo för när jag har sett alla gundamserier tänker jag göra en lång lista över alla dom serierna och skriva mina åsikter samt ge en del rekommenderingar, så jag behöver se dom från början till slut.
Men den här serien var så usel att jag faktiskt fick huvudvärk och började spela en del avsnitt i bakgrunden medans jag höll på med annat. Jag började även planera för hur jag skulle bli färdig med den fort, genom att spela 4 avsnitt om dagen.
Något bra? Faktiskt så är intro och outro sångerna riktigt bra och är faktiskt det enda kul med den här serien!
Till och med Regissör Yoshiyuki Tomino avskyr den här serien. När den släpptes på DVD sa han i en intervju ¨Köp inte dessa DVDer för att du inte ska titta på dom!!¨.

Det här är inte bara den sämsta gundamserien jag sett, den rankas med dom sämsta animerna jag sett, tillsammans med: Lost universe, Transformers Energon och (inte rädd för att erkänna) Haruhi!

Om du tänker se Gundamserierna från Universal Century eran, skippa då den här serien ...för din egen skull!!!

Ser det häftigt och spännande ut? Tro mig, det är det inte.

This post has been edited by Taxos: 18 December 2009, 17:07

+Quote Post

5 pages V  < 1 2 3 4 > » 
Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 22 May 2013 - 05:32