NewsNTFA ForumsTransformers movie seriesAuto Assembly Europe conventionWWTFU Character profilesStore

Welcome Guest ( Log in | Register )

Welcome, guest. Register to remove this message!
Hello, and welcome to NTFA Forums!
To post in our community you must register, but don't worry - this is a simple, free process that only takes a few moments to complete. Register now!

Advantages of registering include:
  • You get rid of this giant box and Optimus Prime trying to recruit you
  • You will be able to start topics, post replies, and vote in our polls
  • You can track topics of particular interest to you, and search for all new posts since your last visit
  • You get to associate and chat with a group of friendly and helpful Nordic Transformers fans ;)

Reply to this topicStart new topic
> Vart kom all hat ifrån?
Taxos
post 14 June 2010, 12:37
Post #1 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Group: Members

När den första filmen kom ut minns jag att folk tyckte den var häftig, actionfylld och underhållande. Självklart fanns det en del kritik som robotarnas designer och en del av humorn men jag och många andra var okej med det.

Den första filmen var en riktigt kul filmuplevelse, speciellt efter jag hade följt alla nyheter om dess produktion sedan ryktet i 2003. Under den sissta striden hade jag ögonen och munnen öppen av häpnad över hur häftig den och det mesta var och när jag gick ut ur biografen kände jag mig nöjd och glad. Tre år senare tycker jag fortfarande att den första filmen är riktigt kul att se på och är bland mina favoritfilmer tillsammans med Spider-Man 2 och Avatar.

Sen kom Revenge of the Fallen och all dess kritik, till skillnad från den första hörde jag inget bra och den blev nästan en synonym för kass film. Tillslut fick den Razzies för sämsta film så det är så gott som skrivet i sten att den filmen suger. Efteråt märkte jag att folk helt plötsligt började snacka illa om bägge filmerna, inklusive den första.

Folk på YouTube och Imbd har ändå sedan början sagt ¨Michael Bay våldtog min barndom¨ eller ¨Optimus ska vara en plattnosad lastbil¨.
Det är fullt möjligt att dom som säger det är folk som bara minns Generation 1 serien och har varit helt ovetandes om alla andra serier som har funnits i dessa 20 år och förvantade sig att filmen skulle vara baserad på den, men vad jag undrar är varför dom överreagerar så just över Transformers när det säkert finns andra filmer som har skillnader från det den är baserad på.

This post has been edited by Taxos: 14 June 2010, 12:38

--------------------
Go to the top of the page

+Quote Post
Gemini Prime
post 23 June 2010, 21:17
Post #2 | Print

Göteborg

ROTF var inte världens bästa film. Den hade problem och svagheter som förtjänar kritik. Men jag tycker nog kritiken gick i överstyr. Skälet tror jag beror på att den blev väldigt populär och drog in en massa med pengar. Det är nästan som om ju mer populär den blev desto fränare blev kritiken. Till viss del kan jag tycka att kritiken nästan blev en förolämpning mot dom som gick och såg den. Som om dom var dumma och enkla människor som inte var bildade nog att förstå hur dålig alla dessa smarta kritiker tyckte den var. Vissa påstod t.o.m att det var årtiondets sämsta film vilket säger mer om deras filmkunskaper än om ROTF i sig. Jag vet inte vilken film som var årtiondets sämsta för mig, men jag vet vilken som var årtiondets största besvikelse. Det var inte ROTF utan Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull.

This post has been edited by Gemini Prime: 23 June 2010, 21:21

+Quote Post
NRJohn
post 26 August 2010, 14:56
Post #3 | Print

Håkan
Lund, Sweden

ROTF har fått utstå mycket kritik och från många håll. Från nya transformers-fans som jag själv såväl som ”G1 veteranerna” och den vanliga publiken.

Jag blev besviken på i vilken riktning man valde att ta uppföljaren. Mycket av humorn var pubertal, vulgär o rasistisk. Storyn haltade och många tfs var föga estetiskt tilltalande i sin design, både i filmen o figurerna. Att läsa folks klagande på att Prime inte ska ha flammor eller ”var är hans trailer?!” var kul ett tag. Jag gillar heller inte hur Arcee eller Devastator såg ut, att Jolt inte har någon replik eller hur mycket screen time Megan Fox fick!

Men det har blivit för mycket nu! Jag hoppas att denna våg av kritik och hat nu har nått sin kulmen och att vi kan ”gå vidare” kanske t o m se fram emot TF 3 med lite hopp, den kan ju kanske vara… bra.

+Quote Post
Jorgo
post 1 September 2010, 19:21
Post #4 | Print
"Min dröm är att åka till Great King med Prinsessan"

Stockholm, Sweden

QUOTE(Gemini Prime @ 23 June 2010, 22:17) *
Det var inte ROTF utan Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull.

Håller med dig, men det är ju som att gå från ur askan till elden, båda är ju skit liksom. Man kan ju säga som så att den skada som Kingdom of the Crystal Skull tillfogade Indiana Jones franchisen är jämnförbar med den som ROTF tillfogade Generation 1. Jag uppskattar verkligen den första Transformers filmen, men ROTF är bedrövlig.

+Quote Post
Agent Smith
post 2 September 2010, 13:35
Post #5 | Print
Agent of the System

Patrik Eriksson
Skänninge, Sweden

QUOTE(Jorgo @ 1 September 2010, 20:21) *

Håller med dig, men det är ju som att gå från ur askan till elden, båda är ju skit liksom. Man kan ju säga som så att den skada som Kingdom of the Crystal Skull tillfogade Indiana Jones franchisen är jämnförbar med den som ROTF tillfogade Generation 1. Jag uppskattar verkligen den första Transformers filmen, men ROTF är bedrövlig.

Även om det är att frångå trådens innehåll något, så måste jag fråga på vilket sätt du tycker att Kingdom of the Crystal Skull skulle ha tillfogat skada mot Indiana Jones? Jag upplever att filmen gick helt i linje med vad Indiana Jones filmerna handlar om, och kan inte på något vis instämma med kritiken från dig eller Gemini Prime.

--------------------
It seems that you’ve been living two lives. In one life you have a social security number and pay your taxes. The other life is spent on... Transformers. You use every dollar on these toys, watch the cartoons and read the comics. One of these lives has a future and one of them does not.

+Quote Post
Jorgo
post 3 September 2010, 02:19
Post #6 | Print

Stockholm, Sweden

QUOTE(Agent Smith @ 2 September 2010, 14:35) *
QUOTE(Jorgo @ 1 September 2010, 20:21) *

Även om det är att frångå trådens innehåll något, så måste jag fråga på vilket sätt du tycker att Kingdom of the Crystal Skull skulle ha tillfogat skada mot Indiana Jones? Jag upplever att filmen gick helt i linje med vad Indiana Jones filmerna handlar om, och kan inte på något vis instämma med kritiken från dig eller Gemini Prime.

Jag mådde dåligt när jag såg Kingdom of the Crystal Skull. Handlingen är fruktansvärt värdelös och inte alls övertygande. Den fantastiskta humorn som fanns i de första tre filmera är borta, man har bytt ut den mot snuskiga disneyskämt. Allt som var bra med Indy filmerna har man samlat ihop till en liten barnleksak som man får ur ett flingpacket. De första tre filmerna är helt fantastiska, men försöker ignorera Kingdom så gott det går. Men en scen jag bara inte kan radera ut ur mitt bildminne är under jeepjakten i djungeln, som för övrigt har snuskigt primitiva effekter, när de hoppar mellan bilarna. Under den scenen nådde både min egen och George Lucas vansinne sin höjdpunkt.

This post has been edited by Jorgo: 3 September 2010, 02:19

+Quote Post
Agent Smith
post 3 September 2010, 07:32
Post #7 | Print
Agent of the System

Patrik Eriksson
Skänninge, Sweden

QUOTE(Jorgo @ 3 September 2010, 03:19) *
QUOTE(Agent Smith @ 2 September 2010, 14:35) *

Jag mådde dåligt när jag såg Kingdom of the Crystal Skull. Handlingen är fruktansvärt värdelös och inte alls övertygande. Den fantastiskta humorn som fanns i de första tre filmera är borta, man har bytt ut den mot snuskiga disneyskämt. Allt som var bra med Indy filmerna har man samlat ihop till en liten barnleksak som man får ur ett flingpacket. De första tre filmerna är helt fantastiska, men försöker ignorera Kingdom så gott det går. Men en scen jag bara inte kan radera ut ur mitt bildminne är under jeepjakten i djungeln, som för övrigt har snuskigt primitiva effekter, när de hoppar mellan bilarna. Under den scenen nådde både min egen och George Lucas vansinne sin höjdpunkt.

Alla har förstås rätt att tycka som de vill, men jag håller inte med dig. Jag tycker att Crystal Skull hade en ny nivå av humor som anspelade på att Indy blivit äldre. Scenen när Mutt och Indy flyr undan kommunisterna genom skolan är en snygg efterapning av Indy's och Henry's flykt undan nazisternas slott i The last crusade, förutom att Indy här har antagit Henry's roll och ser ned på Mutt som inte tänker igenom sina aktioner ordentligt.
Hela sekvensen i Area 51 är fantastisk där Indy använder hjärnan på ett nytt sätt för att lokalisera packlådan de är ute efter, och sen finns flera mycket roliga scener när Indy feltolkar avståndet till den jeep han ska svinga sig till, eller när Mac försöker avråda ryssen från att försöka skrämma Indy till att väja.

Den enda scenen i filmen jag verkligen kunnat klara mig undan är den nu smått berömda "Nuke the fridge" scenen. Man hade gärna fått bryta när Indy flydde ifrån höghastighetssläden och helt hoppat över kärnvapensprängningen.

Själv försöker jag ignorera Temple of doom, som bryter en i övrigt fantastisk filmserie.

+Quote Post
Taxos
post 7 September 2010, 18:37
Post #8 | Print
Got the touch.

Adam Johansson
Lysekil, Sweden

Vad jag egentligen menade med denna tråd är att jag förstår inte varför filmserien har fått ett sånt dåligt rykte på senare tid bara för ROTF's humor och existens (låtsas bara att den inte finns). Folk har till och med börjat säga att bägge filmerna är skit men jag kan inte minnas den första filmen vara vulgär och kränkande, istället minns jag att den var rätt omtyckt av action och sciense-fiction fans och till och med skapade nya TF-fans.
En kille på Youtube sa ¨Dom nya filmerna förstörde mitt liv!¨ och jag kan inte tro att det finns folk som tar antingen humorn eller att det inte är G1 så allvarligt. Om det är något jag tycker så är det synd att se en uppföljare i denna tid ta ett sådant stort steg i fel riktning, men jag tycker inte det skadar den första filmen alls.

Jag ser ändå fram emot den tredje filmen men jag tänker inte ha höga förväntningar.
Jag vet att Michael Bay och Shia LeBouf har sagt att den töntiga humor är borta och att dom inte kommer göra samma misstag igen. Jag är dock skraj för vilken effekt bytet att författare kommer ha, men som sagt tänker jag inte förväntninga mig mycket och om den tredje blir bra så är väll det trevligt.

This post has been edited by Taxos: 7 September 2010, 18:38

+Quote Post
Alpha Prime
post 21 September 2010, 13:07
Post #9 | Print
IT´S TIME TO TRANSFORM AND ROLL OUT

Nicolas Daniel Mårtensson
Rydebäck, Helsingborg, Sweden

Innan jag går igång med mitt argument, så har jag en liten fråga till Jorgo.

Vad menar du med "snuskiga Disneyskämt"? För mig går inte dem orden ihop riktigt, förstår du.
Så, om du kan vara snäll och förtydliga det lite, så vore jag tacksam.

Men nu till mitt argument.

Jag själv tycker att om folk inte gillar en film, så ska dem få det.
Men leksakerna tycker inte jag ska få ta lika stor skada av folks kritik. angry.gif
Det är egentligen inte handlingen som gjort skadan, tycker jag, utan hur man bestämde sig för att utföra handlingen, genom att prioritera människor och inte robotarna. Samt att göra allting så enkelt och inte djupare psykologiskt. Nu undrar ni kanske vad leksakerna har med detta att göra. Lugna bara, jag kommer till det nu. happy.gif
Jag tycker att leksakerna håller sig bättre till handlingen utan att hoppa över några detaljer som fokuserar på robotarna. Ja, robotarna är ju dem enda karaktärerna som blir leksaker.
Visst, vissa leksaker kunde göras bättre, men c'est la vie. smile.gif Jag tror nämligen inte på att det finns dåliga leksaker, bara ynkligt designade leksaker, och det är bara ett fåtal leksaker som jag har stött på hittills som faller inom den kategorin.

Så om folk vill ha något att klaga, så säger jag, klaga då på filmens utförande av handlingen, inte själva grunderna i handlingen eller leksakerna.

QUOTE(Taxos @ 7 September 2010, 19:37) *
Vad jag egentligen menade med denna tråd är att jag förstår inte varför filmserien har fått ett sånt dåligt rykte på senare tid bara för ROTF's humor och existens (låtsas bara att den inte finns). Folk har till och med börjat säga att bägge filmerna är skit men jag kan inte minnas den första filmen vara vulgär och kränkande, istället minns jag att den var rätt omtyckt av action och sciense-fiction fans och till och med skapade nya TF-fans.
En kille på Youtube sa ¨Dom nya filmerna förstörde mitt liv!¨ och jag kan inte tro att det finns folk som tar antingen humorn eller att det inte är G1 så allvarligt. Om det är något jag tycker så är det synd att se en uppföljare i denna tid ta ett sådant stort steg i fel riktning, men jag tycker inte det skadar den första filmen alls.

Jag håller med dig, polarn.

Den första filmen hade en mycket bättre uppbyggnad än uppföljaren.
Det enda jag har att klaga över om ettan är att robotarnas strider gick lite för fort. I synnerhet hur Megatron besegrades, när han fick allgnistan intryckt i sin gnista, tyckte jag var för snabbt och gick för enkelt.

Men ändå, man kan inte alltid förvänta sig att något kan fullt och helt leva upp till originalet. G1 är originalet, men om man hänger fast sig vid det förflutna, kan man inte se fram emot nuet, och man går dessutom miste om framtiden och utvecklingen. Och vi har sett många bevis på att det är just dem nyare sakerna som fört utvecklingen framåt. Jag bör veta. Jag är en sån som gärna tittar på vad som är nytt och kanske spännande… Om det så är en ny leksaksdesign eller ett nytt sätt att berätta en redan existerande berättelse, så gillar jag att ge det en chans och se vad det går för.

Jag tycker att folk borde öppna sina ögon mer för nyheter. Inte bara nyheterna om krig eller kriser i världen, utan även tekniska nyheter, som kanske kan göra något vi själva gillar bättre.

QUOTE(Taxos @ 7 September 2010, 19:37) *
Jag ser ändå fram emot den tredje filmen men jag tänker inte ha höga förväntningar.
Jag vet att Michael Bay och Shia LeBouf har sagt att den töntiga humor är borta och att dom inte kommer göra samma misstag igen. Jag är dock skraj för vilken effekt bytet att författare kommer ha, men som sagt tänker jag inte förväntninga mig mycket och om den tredje blir bra så är väll det trevligt.

Det gör jag också. Med vad jag har sett hittills verkar det som att dem har skärpt sig en smula.

Men precis som du säger, Taxos. Man bör inte hoppas alldeles för mycket på att det blir den allra bästa filmen.
För kom ihåg, den är inte färdig än. Så det kan fortfarande hinna gå galet. laugh.gif

--------------------

+Quote Post
Jorgo
post 21 September 2010, 14:57
Post #10 | Print

Stockholm, Sweden

QUOTE(Alpha Prime @ 21 September 2010, 14:07) *
Innan jag går igång med mitt argument, så har jag en liten fråga till Jorgo.

Jävla fjärtdouchebarnhumor. Som i t ex Flubber, Kejsarens Nya Stil, Björnbröder m fl.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

- Lo-fi version Time is now: 19 May 2013 - 11:42